JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, August 9, 2012

'Jika dia tidak keluar, kami akan memecatnya'

Jika Wong Judat (gambar) tidak meningglkan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP)pun, kami akhirnya akan memecatnya kerana kita tidak boleh terima hasratnya menentang calon BN pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang, kata Tan Sri William Mawan Ikom.

William mengulas tindakan Wong yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Meluan yang menghantar surat peletakan jawatan sebagai ahli SPDP dipejabat parti itu  8 Ogos lalu namun gagal kerana ketiadaan pemimpin SPDP.

"Majlis tertinggi SPDP akan bermesyuarat tidak lama lagi dan kita akan membincangkan mengenai peletakan jawatannya. "Walaupun saya kecewa dengan tindakan itu dan sudah menasihatinya, namun kami mungkin menerima hasratnya itu," katanya.

Beliau juga berharap dengan keluarnya Wong itu akan 'menyedapkan hati' beberapa pemimpin BN yang memburuk-burukan SPDP sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Sejak Julai lalu, Wong dilihat bersama Parti Pekerja Sarawak (SWP), sekutu baru BN yang bertanding sebagai calon bebas pada PRU akan datang.

Wong memberi alasan meninggalkan SPDP kerana ingin menentang Datuk Joseph Salang Gandum yang juga penyandang Ahli Parlimen Julau dari Parti Rakyat Sarawak (PRS).

PRS dan SPDP ialah sekutu BN Sarawak yang majoriti ahlinya berketurunan Dayak dan sering bergaduh sejak beberapa tahun lalu sama ada merebut kerusi, ahli atau wakil rakyat.

Manakala SWP sudah mendapat 'lampu hijau' dari Ketua Menteri yang juga Pengerusi BN Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud agar parti itu menentang setiap kerusi Parlimen yang diperuntukan kepada PRS pada PRU akan datang.

Mengulas lanjut, Wiliam berkata, jika Wong menyertai SWP, beliau berharap parti itu diterima menyertai BN.

"Jika Wong memutuskan untuk menyertai SWP, BN perlu bersatu untuk mengambil Wong dan SWP," katanya.

Pada November 2011, William memecat tiga Adun dan seorang Ahli Parlimennya kerana menentang beliau dan menyokong PRS.

Mereka ialah Ahli Parlimen Mas Gading, Datuk Dr Tiki Lafe, Datuk Peter Nansian Ngusie (Adun Tasik Biru), Datuk Sylvester Entri Muran (Adun Marudi), Paulus Gumbang (Adun Batu Danau) dan Rosey Yunus (Adun Bekenu).

William kini satu-satunya Adun yang ada dalam SPDP.

No comments: