JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, May 5, 2011

312,338 belum daftar mengundi

Seramai 312,338 atau 26.9 peratus daripada 1.1 juta rakyat Sabah berumur 21 tahun dan ke atas belum mendaftar sebagai pengundi, kata Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Sabah, Datuk Md Idrus Ismail.

Menurutnya, sehingga 7 Mac tahun ini sebanyak 1.1 juta orang layak mengundi, tetapi hanya 848,473 daripada jumlah itu yang berdaftar seperti yang dicatatkan pada 31 Disember 2010.

"Ini bermakna masih ada 312,338 orang yang belum mendaftar sebagai pemilih," katanya pada 4 Mei lalu.

Antara faktor penyumbang ialah sikap mereka yang tidak berminat menyertai proses demokrasi.

"Mereka tahu di mana perlu mendaftar tetapi sengaja tidak mendaftar, memandang ringan kepentingan dan peranannya dalam pilihan raya.

"Selain itu, ada juga orang Sabah yang bekerja di Semanjung atau berlajar di luar negara berpendapat kalau mendaftar pun tidak dapat balik mengundi," katanya.

Md Idrus berkata, SPR bekerjasama dengan agensi kerajaan, parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan serta menyediakan kaunter mendaftar di kawasan tumpuan ramai termasuk di pejabat pos dan pusat memberi belah dan berharap masyarakat memanfaatkannya.

Beliau turut meminta mereka yang sudah mendaftar agar menyemaknya dengan SPR bagi memastikan nama wujud dalam daftar pengundi selain membetulkan butiran yang tidak tepat.

No comments: