JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, May 5, 2011

Sekutu tertua BN didera

Oleh : Masdar Wahid
Sekutu tertua Barisan Nasional (BN) di Sabah, Parti Liberal Demokratik (LDP), terus didera termasuk didesak menyerahkan kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Merotai yang diwakilinya sejak beberapa penggal lalu kepada Umno di negeri itu.

Perkara itu disuarakan Ketua Umno Bahagian Kalabakan, Datuk Abdul Ghapur Salleh buat kesekian kalinya.

Sebelum ini, LDP turut diserang sekutu BN di negeri itu termasuk MIC, Gerakan dan beberapa pemimpin Umno selepas Timbalan Presidennya, Datuk Chin Su Phin mengeluarkan kenyataan mengenai kejayaan Pakatan Rakyat mencatatkan keputusan memberangsangkan pada pilihanraya Sarawak, 16 April lalu.

Turut menyerang LDP ialah Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), sekutu utama BN di Sarawak melalui Exco pemudanya, Radin Kadri Radin Budiman dan Senator Sarawak, Datuk Idris Buang.

LDP sebelum ini turut kehilangan dua ADUNnya yang melompat menyertai Gerakan selain jawatan Timbalan Ketua Menteri (TKM) Sabah yang diwakilinya dirampas Parti Bersatu Sabah (PBS), yang juga sekutu BN di negeri itu.

Sabah memiliki tiga TKM dengan dua daripadanya kini dibolot PBS manakala satu lagi dikuasai Umno.

Sebelum ini, bekas Ketua Menteri Sabah yang juga pengasas LDP, Tan Sri Chong Kah Kiat bersara dari politik selepas mendakwa disabotaj Pengerusi Umno BN Sabah ketika ini, Datuk Musa Aman.

LDP ditubuhkan pada 1989 dan paling awal menyertai BN di Sabah berbanding Umno yang hanya memasuki Sabah selepas pembubaran parti Usno pada 1991.

No comments: