JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, May 24, 2011

Selepas cubaan Haramkan PKR gagal, Umno BN mahu 'bunuh' organisasi PAS pula

Barisan Nasional (BN) Sabah kian tertekan dalam usahanya untuk menyekat pengaruh PAS yang kian mendapat sokongan rakyat di negeri itu.

Terbaru, BN pimpinan Datuk Seri Musa Aman didakwa mengarahkan Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) agar Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI), menghentikan operasinya.

PASTI ialah tadika yang dikendalikan PAS dan turut membantu kanak-kanak Islam termasuk di Sabah belajar mengenai Islam di negeri itu.

Mengulas isu itu, Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Tuan Hj Hamzah Abdullah (gambar) menyifatkan tindakan MPS itu sia-sia dan bertentangan dengan undang-undang dan semangat demokrasi di negara ini.

“Saya menasihatkan MPS supaya menghentikan tindakan yang sia-sia ini dan bertindak mengikut lunas demokrasi serta undang-undang yang sedia ada,” katanya.

Beliau merujuk notis yang dikeluarkan MPS bertajuk “Notis menghentikan operasi taska PASTI” bertarikh 23 Mei 2011 dengan nombor rujukan MPS:200-00/031/0004/007/.

Notis ini menuntut supaya PASTI menghentikan operasinya serta-merta.

Hamzah yang juga pejuang rakyat di negeri itu menegaskan, PAS tidak akan menghentikan operasi PASTI kerana kewujudannya sah dan memberi manfaat kepada masyarakat dalam membentuk peribadi Muslim.

Beliau turut memberitahu isu mengenai PASTI di Sabah sudahpun selesai sejak lebih 20 tahun lalu sebaik PAS melebarkan perjuangannya di negeri itu.

PASTI ditubuhkan sejak 25 tahun lalu dan sah menurut Perlembagaan PAS Fasal 6 (2)dan berdaftar dibawah Dewan Pemuda PAS Pusat serta dibenarkan perlembagaan parti.

"Bagaimana mungkin perlu menghentikan operasi PASTI sedangkan ia merupakan salah satu aktiviti parti yang disebut di dalam perlembagaan PAS.

“Sewajarnya MPS bertindak menutup pusat-pusat maksiat yang telah banyak menjerumuskan remaja Muslim ke lembah maksiat dan keruntuhan moral,” katanya.

Rekod menunjukan ini bukan kali pertama PAS dan organisasi bawahannya cuba diharamkan kerajaan Umno BN.

Sebelum ini wujud usaha menghapuskan perkataan Islam dalam 'Parti Islam SeMalaysia' itu.

Manakala rakan PAS iaitu Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) baru-baru ini turut berdepan ancaman diharamkan oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Sebuah lagi rakan Pakatan Rakyat itu, DAP sedang dipujuk pula Umno BN untuk melompat menyertai Umno namun Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng awal-awal lagi menolak jemputan itu.

Taktik memecahkan dan mengancam ketiga-tiga komponen Pakatan Rakyat akan terus dilakukan sehinggalah Pilihanraya Umum (PRU) akan datang.

Ibu pejabat PKR hadapi kemungkinan dilelong
Regina Lee
Mei 26, 11
2:16pm
Kongsi 95
PKR mungkin diusir dari ibu pejabat parti itu kerana pemilik bangunan yang disewanya gagal membuat bayaran pinjaman bank sehingga mengakibatkan bangunan berkenaan terpaksa dilelong.

NONEBuat masa ini PKR menyewa bangunan lima tingkat itu daripada sebuah syarikat dengan sewa bulanan antara “RM10,000 hingga RM20,000".

Bagaimanpun, pemilik bangunan itu dikatakan telah gagal membayar ansuran pinjamannya dan bank mahu melelong 10 rumah kedai milik syarikat berkenaan di Tropicana, Petaling Jaya ini.

Mengesahkan perkara ini dengan Malaysiakini, bendahari PKR dan ahli parlimen Selayang William Leong berkata lelongan dijadualkan pada 9 Jun ini.

“Kami hanya menyewa. Tuanpunya tidak bayar. Ini bukan pinjaman kami dan kami tidak berhutang dengan bank. Kami cuma penyewa.

“Saya tidak tahu mengapa mereka tidak bayar. Mungkin (pemiliknya) ada masalah perniagaan dan tidak dapat membayar pinjaman mereka,” katanya.

NONEPada 2008, ibu pejabat parti itu berpindah dari sebuah pejabat kecil di Brickfields, Kuala Lumpur ke bangunan sekarang di Merchant Square Tropicana.

Leong berkata PKR sedang mempertimbangkan beberapa pilihan, termasuk berpindah.

“Kita juga boleh terus menyewa daripada pemilik baru, ataupun membeli bangunan itu sendiri,” katanya.

'Bukan milik Soh Chee Wen'

Apabila ditanya mengapa PKR tidak berbuat demikian daripada mula, Leong berkata tindakan tersebut adalah untuk menjimatkan dana parti bagi 'operasinya'.

NONE“Kami belum buat keputusan lagi. Semuanya bergantung kepada perbincangan oleh pemimpin parti,” katanya,

Apabila diasak mengenai siapa pemilik bangunan itu, Leong yang memegang jawatan bendahari sejak 2008 tidak mahu mendedahkannya.

“Saya tak boleh ingatlah. Saya kena semak dulu dan bagi tahu awak,” katanya.

Apabila ditanya sama ada bangunan berkenaan milik ahli perniagaan Datuk Soh Chee Wen, beliau menafikannya.

Soh adalah bekas ahli PKR sebelum berpaling tadah yang banyak membantu parti itu dari segi kewangan antara 2007 dan 2009.

No comments: