JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Sunday, May 17, 2009

Babi Tak Boleh, rokok Haram boleh?

Binatang peliharaan Musa AmanSiapa pembunuh sebenar, Musa Aman? Babi dalam tin atau Rokok Kretek Indonesia?

maling

Rokok KretekKOTA KINABALU: Sabah telah melarang pengimportan ternakan babi sebagai baka pembiak dan semua produk daging babi termasuk dalam tin dari luar negara termasuk dari Sara-wak dan Semenanjung Ma-laysia sebagai langkah mengawal penyakit influenza A (H1N1)

Y.Babi Yahya, Y.Bisu Pairin, Y.Amat.Bodoh Musa AmanTimbalan Ketua Menteri (Y.B yang bodoh), Datuk Yahya Hussin berkata, notis mengenai larangan terhadap pengimportan itu sudah dihantar kepada semua syari-kat pengimport frozen food (animal products) dan ianya berkuatkuasa pada 28 April lalu.

“Semua Pegawai Veterinar di daerah-daerah kawasan perladangan babi itu, di Penam-pang, Papar, Tuaran, Tam-paruli, Sandakan, Lahad Datu dan Tawau diarah untuk membuat pemantauan ke atas kedudukan kesihatan ternakan babi di ladang-ladang tersebut,” katanya.

Umno tebuk malingBeliau yang juga Menteri Pertanian dan Industri Maka-nan berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Persidangan Cawangan-Cawangan Umno Bahagian Putatan di Dewan Serbaguna Pasir Putih, dekat Putatan, kelmarin.

Pork in tin“Kita sememangnya tidak ada mengimport ternakan babi dari luar dan kalau adapun ianya kita tidak benarkan untuk mengelakkan daripada jangkitan virus influenza A H1NI,” katanya.

Maling_3Yahya berkata, beliau difahamkan oleh Pengarah Jabatan Perkhidmatan Haiwan dan Perusahaan Ternak, (Yang anti babi)Datuk Awang Sahak Awang Salleh bahawa negeri ini masih bebas daripada jangkitan influenza A H1NI .

manbearpigMengenai ternakan babi di negeri ini, beliau berkata, pihaknya telah membuat pemeriksaan lebih daripada 40 ladang ternakan itu 50 ladang ternakan babi yang ada di negeri ini, dan didapati tidak ada jangkitan influenza A H1N1 di semula ladang ternakan itu di negeri ini.

“Selebihnya, ladang ternakan babi itu kita akan buat pemeriksaan dan ianya dijangka dapat diperiksa ke semulanya selewat-lewatnya hingga akhir bulan ini,” katanya.

rokoBeliau juga meminta supaya tidak ada pihak yang cuba menyeludup untuk membawa masuk ternakan babi ke negeri ini, bagi mengelakkan daripada jangkitan penyakit itu berkenaan

Selain itu, beliau juga menyeru mereka yang melawat luar negara terutamanya ke negara-negara yang dijangkiti penyakit itu supaya mendapatkan rawatan jika berasa tidak sihat dan mempunyai tanda-tanda penyakit itu.

Kelmarin, Malaysia melaporkan kes pertama jangkitan influenza A H1N1 melibatkan seorang pelajar yang baru kembali dari Amerika Syarikat dua hari lepas.

Perkara itu disahkan oleh Menteri Kesihatan (yang sebelum ini menafikan sekeras-kerasnya), Datuk Seri Liow Tiong Lai dan pelajar lelaki itu jinni dikuarantin di Hospital Sungai Buloh, pelajar itu kembali ke Malaysia pada 13 Mei lalu dan keesokannya, dia mendapat rawatan selepas berasa tidak sihat. Ujian meng-esahkan dia dijangkiti virus H1NI.

Kelmarin, Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Ramlee Rahmat pada persidangan akhbar di Putrajaya meng-esahkan kes kedua influenza A (H1N1) di kesan di Hospital Pulau Pinang pada Jumaat yang melibatkan pelajar yang baru kembali dari Amerika Syarikat pada 13 Mei lepas.

Anti Kronisma: Bodoh nya kerajaan negeri pimpinan UMNO Sabah! Budak-budak penjual rokok kretek tak di banteras, makanan dalam tin pula di belasah mereka. Mana simpan otak kamu. Selsema babi bukan berasal dari makanan tin! Lu pikirlah sendiri!

Mana royalty minyak Sabah 20%? …paip gas salur ke Sarawak

Kenapa 3000 graduan Sabah mengangur? ….tiada peluang pekerjaan baru di Sabah

Mana janji Sabah baru 1994 sifar kemiskinan 2000? ….Jadi angan angan, Sabah pula 21% kemiskinan tegar…

Pandangan dari kinabalukini

No comments: