JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, July 5, 2011

Penetang Bersih berfahaman komunis - Arip

KUCHING: Pakatan Rakyat (PR) khasnya Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sarawak tidak bersekongkol dengan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) 2.0, tegas Bendahari Angkatan Muda Keadilan (AMK) Arip Ameran.

Arip menjelaskan bahawa pucuk pimpinan negeri PR tidak pernah memberi arahan untuk menyertai perhimpunan itu yang dijadualkan pada 9 Julai ini di Kuala Lumpur.

“Setakat ini kami tidak mengadakan perjumpaan atau mesyuarat untuk berbincang mengenai perkara itu (perhimpunan BERSIH 2.0).

“Kami tidak melibatkan diri dengan perhimpunan itu…ia adalah dianjurkan pihak NGO bukan Pakatan Rakyat…kalau adapun yang terlibat dengan perhimpunan itu adalah atas dasar individu bukan atas dasar parti,” katanya ketika ditemui Utusan Borneo di pejabatnya di sini semalam.

Pada masa yang sama, beliau turut memberitahu bahawa perhimpunan anjuran BERSIH itu diadakan bertujuan menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong (YDA) bukan sebaliknya.

“Kekecohan mungkin berlaku akibat sabotaj justeru kami minta pihak PDRM untuk memantau supaya tidak berlaku kekacauan.

“Jika berlaku kekacaun, mereka patut menahan orang yang melakukan kekacauan itu bukan sebaliknya membuat provokasi,” tambahnya.

Selain itu, Arip turut memberitahu bahawa perhimpunan BERSIH 2.0 yang dianjurkan bukan perhimpunan haram kerana ia mengikut Artikel 10 dalam Perlembagaan Persekutuan.

“BERSIH mengadakan perhimpunan itu mengikut apa yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan…kecuali Perlembagaan Persekutuan menghalang dan tidak termaktub dalam Artikel 10 barulah perhimpunan BERSIH itu haram.

“Sementara itu polis mengatakan perkara itu (perhimpunan) bertentangan dengan Akta Polis…kalau polis mengehadkan perkara itu, bermakna Akta Polis itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

“Ini kerana undang-undang paling tinggi di Malaysia ini adalah Perlembagaan Persekutuan, apa-apa undang-undang yang digubal hendaklah mengikut kuasa yang diberi Perlembagaan Persekutuan dan kalau ia melebihi Perlembagaan Persekutuan maka undang-undang itu terbatal.

“Walaupun Ketua Polis atau Perdana Menteri memberi arahan, adakah arahan itu selari dengan Perlembagaan Persekutuan,” kata Arip sambil menambah pihak berkuasa sepatutnya menjaga dan memantau orang berhimpun kerana perhimpunan itu berasaskan Perlembagaan Persekutuan.

Tegasnya lagi jika polis menghalang perhimpunana itu maka ia melanggari apa yang terkandung dalam Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan yang membenarkan dan memberi kebebasan rakyat Malaysia untuk berhimpun, bersuara dan berparti.

Beliau juga menyatakan bahawa amalan mencegah dan menghalang rakyat untuk mengadakan perhimpunan juga salah satu fahaman komunis.

“Untuk mengkategorikan perhimpunan itu haram atau tidak kita kena kembali kepada undang-undang, kalau undang-undang mengatakan perkara itu haram maka haramlah tetapi kalau undang-undang sudah membenarkan maka benda itu tidak haram.

“Haram itu hanya dilihat dari konteks pandangan penguasa-penguasa yang ada kepentingan tersendiri,” ujarnya.BP.

1 comment:

Anonymous said...

Artikel 10.
Kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuh persatuan.

(1) Tertakluk kepada fasal (2), (3) dan (4);

(a) Tiap-tiap warganegara adalah berhak bebas bercakap dan mengeluarkan fikiran;

(b) Semua warganegara adalah berhak berhimpun secara aman dan dengan tidak bersenjata;

(c) Semua warganegara adalah berhak menubuhkan persatuan.

(2) Parlimen boleh dengan undang - undang menggunakan:

(a) Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan (a) Fasal (1), apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain, ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakkan penghinaan terhadap mahkamah, fitnah, atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan;

(b) Ke atas hak yang diberi oleh perenggan (b) Fasal (1), apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, atau ketenteraman awam;

(c) Ke atas hak yang diberi oleh perenggan (c) Fasal (1) apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam atau akhlak.

(3) Sekatan-sekatan ke atas hak menubuhkan persatuan yang diberi oleh perenggan (c) Fasal (1) boleh juga dikenakan oleh mana-mana undang-undang mengenai buruh atau pelajaran.

(4) Pada mengenakan sekatan-sekatan demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam di bawah Fasa (2) (a) , Parlimen boleh meluluskan undang-undang melarang perbuatan mempersoal apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan yang ditetapkan atau diperlindung oleh peruntukan Bahagian 3, perkara 152, 153 dan 181 berhubung dengan pelaksanaannya sebagaimana yang dinyatakan dalam undang-undang itu

cuba fahami..