JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Sunday, September 4, 2011

Noramfaizul dan Insuransnya

Media Bernama membuat dua laporan berbeza mengenai Noramfaizul Noramfaizul Mohd Nor, jurukamera BernamaTV yang terkorban di Somalia pada Jumaat lalu.

Satu berita melaporkan, Pengerusi Bernama Datuk Abdul Rahman berkata, Noramfaizul di lindungi Insurans dan satu laporan Menteri Pengampu, Datuk Seri Rais Yatim berkata, Noramfaizul tidak dilindungi insurans.

Berita 1 : Noramfaizul Dilindungi Insurans, Kata Pengerusi Bernama

Noramfaizul Mohd Nor, jurukamera BernamaTV yang terkorban di Somalia pada Jumaat lepas, dilindungi dua polisi insurans yang diambil oleh Bernama, kata Pengerusi Bernama Datuk Abdul Rahman Sulaiman hari ini.

"Semua petugas Bernama dilindungi dua polisi insurans -- insurans hayat dan dan insurans kemalangan diri yang terpakai di seluruh dunia," kata beliau sebagai respons kepada spekulasi yang tersebar dalam internet bahawa Allahyarham Noramfaizul tidak dilindungi insurans semasa menjalankan tugasan terakhirnya itu.

Selain itu, Kelab Putra 1Malaysia turut mengambil polisi insurans kelompok kepada kesemua 55 anggota misi bantuan kemanusiaan ke Somalia.

Abdul Rahman berkata, Bernama akan turut menghulurkan segala sokongan dan bantuan yang diperlukan oleh keluarga Allahyarham.- Bernama


Ni komen Rais Yatim Pula!

Jurukamera BernamaTV, Noramfaizul Mohd. Nor yang terbunuh di Somalia tidak dilindungi oleh insurans khas kerana Allahyarham bertugas atas dasar urusan kerja biasa dan kesukarelaan, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim.

Menurut Rais, beliau berharap insiden yang menimpa jurukamera itu akan dijadikan iktibar oleh semua pihak termasuk kedutaan dan penganjur misi agar melakukan kajian yang teliti bagi mengetahui kedudukan terkini keadaan di sesuatu lokasi sebelum menghantar sukarelawan.

“Kita juga mahu mengkaji prosedur pada masa depan di mana kita perlu menyoal (pihak penganjur) sama ada seseorang petugas yang menyertai misi amal mendapat perlindungan undang-undang dan insurans.

“Petugas media tersebut juga perlu menandatangani dokumen tertentu supaya penglibatan mereka dalam misi kesukarelaan diketahui ahli keluarga,” katanya kepada pemberita di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.

Beliau berkata, kepentingan peserta sesuatu misi kesukarelaan perlu dilihat dengan lebih teliti supaya mereka tidak terperangkap dalam keadaan yang tidak bersedia.

“Saya pernah menyuarakan bahawa misi ke Somalia bukan misi biasa seperti ke Australia dan Jepun sebelum ini. Somalia berada dalam kancah pergolakan dan penuh dengan peristiwa tidak menentu,” katanya.

Tambah Rais, kementeriannya akan meneliti bantuan sesuai yang boleh diberikan kepada ahli keluarga Noramfaizul.

No comments: