JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, September 13, 2011

Perlembagaan Rakyat dibentuk semasa kelahiran Anwar

Tahukah anda, selain Perlembagaan Persekutuan, ada satu lagi perlembagaan yang diperjuangkan nasionalis negara sebelum kemerdekaan.

Ianya dikenali Perlembagaan Rakyat yang ditulis bersama PUTERA-AMCJA bertarikh 10 Ogos 1947.Gabungan PUTERA-AMCJA merupakan kumpulan rakyat pelbagai kaum yang membentuk kesatuan rakyat untuk menuntut kemerdekaan dengan slogan 'Merdeka dengan Darah' berbanding Umno dengan slogannya 'Hidup Melayu'.

Atas sebab itu juga, British yang menjajah Tanah Melayu ketika itu terpaksa menyokong Umno kerana bimbang rakyat pelbagai kaum bangun menentang mereka selaku penjajah.

Sebagai timbal balas, Umno mesti menjaga kepentingan British jika 'kemerdekaan' diberi.

Sebagai contoh, Umno menyokong Perlembagaan Persekutuan yang direka Suruhanjaya Reid, berasaskan perlembagaan British yang diguna pakai di India pada 1947.

Oleh kerana sejarah negara ditulis kebanyakannya memihak untuk kepentingan Umno, maka sejarah mengenai Perlembagaan Rakyat tidak diberi penekanan.

Namun, seorang aktivis mahasiswa bernama Fahmi Reza ada mendedahkannya melalui sebuah video bertajuk '10 tahun sebelum merdeka'.

Antara tuntutan yang terkandung dalam Perlembagaan Rakyat ialah Hak mengundi untuk rakyat 18 tahun dan ke atas.

Sehingga kini Pakatan Rakyat berterusan mendesak Hak mengundi untuk rakyat 18 tahun dan ke atas, namun ditolak oleh pentadbiran Najib Razak.

Mungkin secara kebetulan, PUTERA-AMCJA yang bersifat pelbagai kaum, sebenarnya mirip dengan konsep Parti Keadilan Rakyat(KEADILAN), pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Malah, PAS dan DAP yang selama ini dilihat hanya didominasi kaum tertentu kini beransur-ansur menjadi parti pelbagai kaum selepas Anwar membantu merapatkan muafakat kedua-dua parti itu.

Menariknya, Perlembagaan Rakyat didraf bersamaan tarikh kelahiran Anwar, iaitu 10 Ogos 1947.Hari ini, slogan perjuangan Anwar ialah 'Ketuanan Rakyat'.

Bagi Anwar, tiada gunanya slogan Ketuanan Melayu jika agihan ekonomi negara hanya berlegar dalam kalangan kroni elit yang rapat dengan pemimpin Umno BN.

Buktinya, lebih 50 tahun dulu, Saham Bumiputera dan Orang Melayu ialah RM54 bilion tetapi kini hanya berbaki RM2 bilion.

Ini berlaku kerana Umno memperalat nama Melayu hanya untuk kepentingan politiknya.

Mungkin benar, ucapan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah semasa kongres parti itu pada 2010, Anwar ialah anugerah Allah untuk rakyat Malaysia.

Sebagai bakal Perdana Menteri, Anwar bersama Pakatan Rakyat menawarkan Dasar Buku Jingga yang pro rakyat.Antara tawaran awal dalam tempoh 100 hari pentadbiran Pakatan ialah merombak struktur subsidi negara dengan menarik subsidi dari pihak swasta untuk dikembalikan kepada rakyat.

Jika ini berlaku, bukan setakat harga minyak diturunkan serta merta, tetapi harga barangan lain juga akan menurun sekaligus meningkatkan wang boleh guna rakyat.

No comments: