JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, September 26, 2011

Sekutu Bn desak SPRM siasat rasuah Ketua Menteri

Desakan Parti Liberal Demokratik (LDP) supaya Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) mempercepatkan siasatan ke atas kes penggubahan wang haram yang membabitkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman pasti akan menjadi buah mulut untuk beberapa hari mendatang.

Ini kerana desakan itu bukan datang daripada luar, tetapi daripada salah sebuah parti komponen BN sendiri.

Dalam kenyataannya, Timbalan Presiden LDP, Chin Su Phin berkata, memandangkan PRU ke-13 dijangka berlangsung dalam masa terdekat, isu tersebut wajar diselesaikan sesegera mungkin.

Penyiasatan SPRM ke atas kes tersebut bermula sejak akhir 2008, namun sehingga kini tidak menampakkan sebarang kemajuan.

Menurut Chin, kes tersebut didakwa melibatkan beberapa pemimpin tempatan tetapi kebanyakannya memainkan peranan kecil, manakala dalang utamanya masih gagal dicekup oleh SPRM dan masih memainkan peranan di belakang tabir.

“Kami rakyat Sabah mahu mengetahui perkembangan kes ini,” kata Chin dalam satu laporan di Freemalaysiatoday.

“Saya berharap SPRM akan menyiapkan penyiasatan ke atas mereka yang terlibat, di Sabah dan Sarawak, dan menghadapkan mereka ke mahkamah sebelum PRU ke-13,” tambahnya.

Menurut Chin, walaupun diakui SPRM bekerja keras memerangi rasuah, namun apa yang dilihat sekarang ialah mereka hanya mengherey bekas-bekas pemimpin ke mahkamah, manakala pemimpin sedia ada yang terlibat dengan rasuah masih dibiarkan bebas.

Perlu disebut bahawa nama Musa pertama kalinya dikaitkan dengan penggubahan wang haram apabila seorang yang bernama Michael Chia, yang dipercayai mempunyai kaitan dengannya, ditahan di Lapatangan Terbang Antarabangsa Hongkong pada Ogos 2008.

Ketika ditahan Chia didakwa cuba membawa keluar sejumlah S$16 juta wang tunai, yang dipercayai untuk digunakan dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh.

Kes itu disiasat oleh Suruhajaya Bebas Pencegahan Rasuah Hong Kong (ICAC) yang menghantar tiga wakilnya ke Kota Kinabalu pada November tahun yang sama untuk menyiasat sumber wang tersebut.

Kes itu kemudian turut disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR), nama lama bagi SPRM.

Chia dan Musa bagaimanapun dilaporkan saling mengenali antara satu dengan lain. Tetapi banyak sumber mengatakan kedua-duanya mempunyai ‘kaitan’ dan Chia sering dilihat dalam majlis-majlis Musa.

No comments: