JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, September 22, 2011

Kroni Umno jual Pulau Sabah ?

Kerajaan Sabah mengakui tahu akan penjualan tiga pulaunya seperti diiklankan di Internet, kata Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur negeri Datuk Osman Jamal.

"Bagaimanapun pemilik pulau mesti terlebih dahulu mendapat kelulusan Pemungut Hasil Tanah sebelum boleh menjual tanah mereka," kata Osman selepas menghadiri majlis Aidilfitri anjuran Bahagian Akhbar dan Penerbitan Jabatan Ketua Menteri di Wisma Innoprise, pada 21 September lalu.

Menarik juga, mengapa Datuk Seri Musa Aman selaku Ketua Menteri kekal membisu mengenainya kerana kenyataan Osman itu merupakan yang pertama dari kerajaan negeri walaupun penjualan tiga pulau Sabah itu sudah lama diperkatakan di internet.

Tiga Pulau itu ialah Mengalum, Pandanan dan Montukod dijual menerusi pusat pasaran talian terus yang berpangkalan di Toronto, Kanada.

Pulau Mengalum terletak di luar pantai Kota Kinabalu seluas 101 hektar ditawarkan pada harga US$18 juta, Pandanan dekat Semporna (empat hektar) US$2 juta dan Montukod, kira-kira satu kilometer di luar Kinarut (kira-kira tujuh hektar) dengan harga US$11.266 juta.

Osman turut memberi tahu, pulau Mengalum dimiliki sebuah syarikat dengan hak milik pajakan negara (CL), Pulau Montukod hak milik pajakan negara dan peribumi manakala Pandanan diberi secara hak milik CL.

Katanya, kedua-dua pulau Montukod dan Pandanan adalah milik individu persendirian.

Tidak dapat dipastikan samada individu itu merupakan bukan kroni atau kroni Umno BN kerana kebiasannya, jika sesuatu isu melibatkan kroni, kerajaan kerap lepas tangan.Montukod, kira-kira satu kilometer di luar Kinarut (kira-kira tujuh hektar) dengan harga US$11.266 juta.

Osman berkata pulau Mengalum dimiliki sebuah syarikat dengan hak milik pajakan negara (CL), Montukod hak milik pajakan negara dan peribumi manakala Pandanan diberi secara hak milik CL.

Katanya, kedua-dua pulau Montukod dan Pandanan adalah milik individu persendirian.

Tahun lalu, Pensyarah Undang-Undang Universiti Malaysia Sabah (UMS), Marja Azlima Omar menasihatkan kerajaan Sabaha segera menamakan ratusan pulau di negeri itu.

Ini kerana beliau bimbang pulau-pulau itu berdepan tuntutan dari negara lain sebagaimana yang berlaku dalam kes pulau Batu Putih.

Lebih 500 pulau berada di Sabah dengan separuh daripadanya tidak mempunyai nama termasuk 55 di Tawau, daerah yang bersempadan dengan Indonesia.

Indonesia sebelum ini pernah menuntut Pulau Sipadan sebagai hak miliknya serta membawa isu itu ke mahkamah Antarabangsa.

No comments: