JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Saturday, January 9, 2010

9 BULAN SELEPAS MECD DIHAPUSKAN


ALKISAH tidak berapa lama dahulu timbul hasrat hendak menubuhkan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB). Objektifnya adalah untuk membantu usahawan Bumiputera berdaya saing, berdikari, mapan dan produktif serta membangunkan industri kecil dan sederhana yang berdaya tahan.

Maka timbullah Strategi MPPB 2 yang mengandungi pelaksanaan mekanisme pemantauan dan penilaian yang lebih berkesan, penglibatan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Bumiputera dan dewan perniagaan, pengukuhan peranan agensi amanah, syarikat milik kerajaan (GLC) dan koperasi, pelaksanaan inisiatif sektor awam, pelaksanaan inisiatif sektor swasta serta pewujudan kerjasama erat antara sektor awam dan swasta.

Inisiatif kerajaan dan swasta ini dilaksanakan melalui 13 Kluster iaitu Kluster: Bangunan dan Pembinaan, ICT dan Telekomunikasi, Niagatani, Perbankan dan Kewangan, Pendidikan dan Sumber Manusia, Pertahanan dan Aeroangkasa, Pengangkutan dan Logistik, Bioteknologi dan Biofarmasi, Industri Automotif, Perjalanan dan Pelancongan, Minyak, Gas dan Petrokimia, Dagangan Pengedaran, Elektrik dan Elektronik. Kesemua kluster itu diketuai oleh orang-orang kuat kerajaan dan 'kapten industri'.

Arakian antara kluster itu, hanya satu sahaja yang nampak menonjol iaitu Skim Kluster Latihan Kemahiran Sumber Manusia (SKLKSM) untuk ILKS Bumiputera (ILKSB) yang didokong panglima hebat. Difahamkan Kementerian Kewangan sempat menyediakan geran kepada semua ILKSB itu dan tercapailah objektif sebenar SKLKSM BCIC-2. Ia bukan hanya melahirkan champion tetapi juga ramai anak didik yang jadi usahawan.

Maka dipendekkan cerita, ketika skim yang bagus itu berjalan hingga ke Sabah dan Sarawak, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) dibubarkan, jabatan-jabatan di bawah MECD dipecahkan kepada lapan kementerian dengan jaminan diberikan tentang kelangsungan dasar-dasar membantu pembangunan usahawan Bumiputera.

Tidak hairanlah kalau pertukaran pegawai yang sudah biasa dengan sesuatu tugas itu berlaku dan timbullah keadaan yang mana mereka yang tidak biasa dengan sesuatu tugas itu mencorakkan tugas dengan cara berlainan.

Kini, unit yang mengawasi MPPB ini telah dikecilkan kepada sub-unit dan Badan Petugas Pelaksanaan Nasional (NITF) yang fungsinya memberi fokus kepada pembangunan usahawan Bumiputera yang telah dimansuhkan hingga membuatkan tiada badan memberikan tumpuan kepada pembangunan usahawan Bumiputera. Sedihnya, kelam kabut semua kluster dan panglima yang hebat juga pening kepala.

Persoalannya, apa sudah jadi dengan dasar yang cantik diuar-uarkan dahulu? Cerita lama masih belum selesai, timbul pula isu baru. Lebih malang, pegawai baru yang mungkin generasi XY yang tidak faham asal usul cerita berani mempersoalkan keputusan kerajaan. Agenda Bumiputera yang tersurat dan tersirat langsung tidak difahami. Namun kesannya sudah pasti usahawan Melayu yang benar-benar berdaya saing dan tulen itu bakal berkubur jika semangat panglima sebagai usahawan tidak berkobar!

Itu belum lagi dikaji apakah yang sudah terjadi kepada kluster-kluster lain yang kononnya hendak dijuarakan? Kononnya ramai juga yang sudah kecewa tetapi sudah dilamar oleh syarikat luar negara. Sayang sekali, apabila orang luar menghidu potensi besar usahawan Melayu, dasar di Malaysia serba tidak kena! Sampai bila?

ATAS NAMA 1 MALAYSIA, NAJIB SANGGUP MANSUHKAN KEMENTERIAN KHUSUS UNTUK MEMBANTU BUMIPUTRA

No comments: