JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, January 18, 2010

LAGI MENINGGAL TERJATUH DIBILIK AIR


KUALA LUMPUR 17 Jan. – Penolong Pengarang Berita Utusan Online, Faridah Hashim (gambar), 49, meninggal dunia selepas terjatuh di bilik air di kediamannya di Bandar Baru Bangi, dekat sini awal pagi ini.

Menurut suaminya yang juga Pengarang Prosesan Utusan Malaysia, Khalid Saad, Allahyarham yang mengadu sakit kepala dan ingin berehat di bilik tingkat atas rumahnya ditemui terjatuh dalam bilik air oleh anak perempuannya.

Sebelum itu, menurut Khalid, beliau yang dalam perjalanan pulang ke rumah dari pejabat di Jalan Chan Sow Lin di sini dimaklumkan oleh anaknya yang Allahyarham mengalami komplikasi kesihatan.

‘‘Sebaik saya sampai di rumah, Allahyarham masih boleh bercakap dan memberitahu sakit kepala dan ingin berehat di bilik. Bagaimanapun, dia terjatuh dalam bilik air,’’ katanya.

Khalid yang cuba memberi bantuan pernafasan kemudiannya membawa Allahyarham ke Hospital Serdang.

Bagaimanapun Allahyarham disahkan meninggal dunia sebaik sampai di Hospital Serdang kira-kira pukul 2.35 pagi.

Allahyarham memulakan karier wartawan di akhbar tabloid Bintang Timur dari 1979 sehingga tahun 1980-an.

Beliau kemudiannya menyertai Utusan Malaysia setelah penerbitan akhbar tabloid itu dihentikan operasinya.

Allahyarham memulakan karier kewartawanan di Utusan Malaysia sebagai pemberita di meja mahkamah pada 1984.

Antara berita penting yang pernah dilaporkan Allahyarham adalah kes UMNO diharamkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada tahun 1988.

Allahyarham kemudiannya dinaikkan pangkat sebagai Penolong Pengarang Berita, Penolong Pengarang Meja Luar Negara sebelum ditukarkan ke meja Utusan Online, unit suplemen dan unit prosesan Utusan Malaysia.

Allahyarham kemudiannya ditukarkan semula ke unit Utusan Online sebagai Penolong Pengarang Berita sejak Mei 2009.

Beliau meninggalkan dua anak lelaki dan dua perempuan berusia antara tujuh hingga 20 tahun. Jenazahnya selamat dikebumikan di tanah perkuburan Sungai Tangkas, Bangi selepas Asar petang ini.

Turut menziarahi jenazah Allahyarham ialah Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Aziz Ishak dan bekas Ketua Pengarang Kumpulan, Datuk Khalid Mohd.

ALFATIHAH...

No comments: