JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, January 4, 2010

PELACUR KOTA KINABLAU YANG TAK HABIS HABIS


Misi ‘999’ selesai di Kota Kinabalu, Sabah.

Harga perkhidmatan mereka RM300 setiap seorang, keduanya berusia 23 dan 25 tahun, mendakwa ditipu ejen sewaktu memasuki negara ini dari Filipina. Mereka berhutang RM2, 400 dan RM3,000 untuk bayaran dokumentasi diuruskan bapa ayam, kini menjadi majikan mereka.

“How much do you get out of RM300 as a working girl (prostitute)?,” itu soalan saya.

“Only RM100, but I have to pay the credit (debt), it will take another 5 months to settle,” kata MJ.

MJ, pelacur gadis Filipina bekerja di ‘salon’ di Bandaran Berjaya, Kota Kinabalu. Dia mendakwa dokumen perjalanannya disimpan majikan. Menurutnya lagi di premis sama lebih 40 gadis senegaranya dilacurkan samada secara sukarela atau paksa.

“Supposely, I came here to work in an electronic factory but I was sold to a pimp,” tambahnya lagi.

“How many customers do you have to entertain daily?,” soal saya.

Dia terhenti seketika, mencongak.

“Average of 3,” jawabnya.

Jika dilacurkan di premis bertopengkan salon, lokasi dia bekerja, short game, ST, bapa ayam mendapat habuan RM130, MJ hanya dibayar RM50 sahaja, pelanggan membayar RM180.

Di episod ‘999’, 7 Januari 2010, ‘999’ akan membuktikan kegiatan pelacuran membabitkan gadis Filipina berleluasa di Kota Kinabalu. Kisah 2 pelacur saya temubual bersama wartawan ‘999’, Shahrizam Hamzah pasti mengejutkan pelbagai pihak. Visual dirakam jurukamera TV3, Faizal Afandi atau lebih dikenali dengan nama 'Pacat'.

‘999’ bakal membuat susulan dan merujuk Bahagian Kongsi Gelap, Maksiat Dan Perjudian Ibu Pejabat Polis Kontingen Sabah berhubung tindakan diambil selama premis terbabit beroperasi.

Itu saya panggil, proaktif.

Terfikir, jika krew '999' dari Kuala Lumpur berjaya merakamkan visual dan temubual bersama pelacur terbabit, masakan pihak berkuasa tidak sedar berhubung kegiatan terkutuk itu? Jika mereka mengetahui, mengapa tidak dihapuskan secara total? Tambahan pula, saya amat yakin, kegiatan terbabit bukan berusia setahun jagung.

Sedih, biarpun Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007 mula dikuatkuasakan, wanita masih terus dijual beli.mazidulakmalSIDEK

No comments: