JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Friday, September 18, 2009

ENGGAN PUASA DI SARAWAK

Seramai 55 orang umat Islam di negeri ini ditahan Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) kerana didapati tidak berpuasa dalam bulan Ramadan sehingga semalam.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam), Datuk Daud Abdul Rahman berkata, jumlah itu walaupun sedikit rendah berbanding tahun lalu iaitu 66 orang yang ditahan, namun ia agak membimbangkan.

''Kita amat terkilan dengan keadaan ini kerana masih lagi umat Islam mengabaikan Rukun Islam ketiga. Kita akan terus menjalankan pemantauan ini sehingga hari terakhir Ramadan," katanya di sini semalam.

Daud memberitahu, JAIS tidak pernah berhenti daripada mengesan umat Islam yang didapati tidak berpuasa dengan makan dan minum di khalayak ramai.

Selain itu, beliau mengingatkan peniaga Islam yang didapati membenarkan umat Islam makan dan minum di premis mereka juga boleh dikenakan tindakan undang-undang.

Bagi umat Islam yang didapati bersalah kerana tidak berpuasa boleh dikenakan denda sebanyak RM1,000 atau penjara enam bulan atau kedua-duanya sekali.

''Kita mengenakan tindakan ini bukan untuk menghukum sebaliknya kita mahu memberi pengajaran kepada mereka," kata Daud.

Beliau menambah, hukuman kepada pesalah juga akan digandakan sekiranya ada di antara mereka yang didapati mengulangi kesalahan yang sama. utusan

No comments: