JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, September 9, 2009

BERHATI-HATI DENGAN PERNIAGAAN FRANCAIS - PNS LUMPUHKAN KEKAYAAN BUMIPUTRA

OLEH MASDARWAHID

KUALA LUMPUR 8 September – ‘Kami rugi jutaan ringgit, ditindas francaisor dan Perbadanan Nasional Berhad (PNS) pula memihak francaisor’. Demikian luahan Muhamad Hizal Mustaffa, 33, salah seorang usahawan bumiputera yang tertindas dalam perniagaan francais anjuran PNS.

Hizal mengusahakan Restoran Marrybrown yang juga francaisor pada tahun 2007 dengan modal sendiri RM 120,000 selepas diyakinkan oleh PNS berkaitan potensi perniagaan francais makanan segera itu.

Hizal yang juga graduan Universiti Putra Malaysia (UPM) berkata, mengikut perjanjian setiap usahawan bumiputera yang juga disebut francaisi perlu mengeluarkan modal sendiri sebanyak 10 peratus dari keseluruhan modal perniagaan itu.

Menurutnya, perkara itu tidak berlaku kerana beliau sendiri terpaksa mengeluarkan lebih 20 peratus keseluruhan modal perniagaan atas dasar semangat berniaga.

Lebih malang dakwa Haizal, PNS hanya meluluskan pinjaman beliau berjumlah RM 460,000 selepas membuat bayaran RM 60,000 kepada francaisor walaupun PNS sering melaung-laungkan ‘Total Franchise Solutions’.

“Saya kesal dengan tindakan PNS yang seringkali menyebelahi francaisor, mengapa kami perlu membayar wang sebanyak itu semata-mata mendapatkan surat kebenaran francaisor,

Sepatutnya perkara ini telah diselesaikan oleh PNS sebaik kami bersetuju melibatkan diri dalam perniagaan ini

Tindakan PNS yang memekakan telinga dan memejamkan mata atas penderitaan kami, menyebabkan francaisor kian kejam menindas kami” Katanya.

Haizal menjelaskan, francaisor menetapkan syarat yang berat sebelah apabila memaksa beliau membeli kuantiti barangan tertentu tanpa kemahuannya yang mengakibatkan Haizal terpaksa menanggung kerugian besar.

Sehingga kini, sebanyak lapan buah outlet Marrybrown terpaksa ditutup walaupun kurang dua tahun beroperasi selepas menghadapi masalah dan kerenah birokrasi dengan syarikat induk, Marrybrown Fried Chiken Sdn Bhd.

Seorang lagi mangsa, Zulkarnain Taha, 32, berkata, beliau kecewa dengan sikap francaisor yang melanggar perjanjian perniagaan yang dipersetujui.

Beliau yang menyertai perniagaan Watershop pada tahun 2004 menjelaskan bahawa syarikat induk itu enggan menyokong memajukan perniagaannya dan sesuka hati menukar terma-terma dalam perjanjian francais yang telah ditandatangani untuk kepentingan mereka.

“Mereka menukar terma-terma perjanjian terutama berkaitan kos penyelenggaraan mesin yang menyebabkan kami terpaksa menanggung semua kos penyelenggaraan walaupun pada perjanjian asal ianya di bawah tanggungan francaisor” Katanya.

Zulkarnain kini berhutang RM 180,000 daripada PNS walaupun tidak pernah menerima sesen pun wang itu sehingga kini.

Bagi Siti Farah Md Nasir, 27, berkata, beliau kini menanggung hutang RM 90,000 walaupun baru menyertai perniagaan francais di bawah syarikat induk Jukebox.

Saya menyertai perniagaan francais ini kerana difahamkan akan mendapat bimbingan dan bantuan daripada PNS dan francaisor. Saya begitu yakin sistem francais ini akan membantu usahawan baru seperti saya. Katanya.

Beliau yang memulakan perniagaan pada Mei 2007 bagaimanapun kecewa kerana sistem francais itu hanya memihak kepada francaisor sahaja.

“Syarikat Harian Shoes Sdn Bhd yang mengendalikan perniagaan Jukebox hanya mementingkan keuntungan francaisor sahaja.

“Mereka melambakkan stok di kedai kami tanpa mengira sama ada stok yang dihantar itu boleh jual atau tidak.

“Mereka memaksa kami menerima semua stok yang dihantar walaupun kami tidak membuat sebarang pesanan dan semua barang yang dihantar itu dianggap telah kami beli”

Akibatnya, berlaku lambakan stok di kedai kami dan hutang kami terus meningkat.

Lebih mengecewakan barangan yang dihantar itu kebanyakannya barangan yang tiada sambutan daripada pelanggan,” Katanya.

Sebanyak lapan syarikat francaisi Jukebox sahaja telah ditutup dengan jumlah kerugian hampir RM 3 Juta.

Mereka ditemui dalam sidang media di Sembang Sembang Café Kuala Lumpur hari ini bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Turut hadir Setiusaha Kerja PPIM, Datuk Nadzim Johan, Pengarah tugas-tugas khas PPIM, Noorazman Idris dan usahawan-usahawan yang tertindas..

Sementara itu, Nadzim berkata ke semua mereka hadir pada hari ini bagi mendedahkan kepincangan, penindasan dan sikap lepas tangan pihak berkaitan termasuklah PNS, Persatuan Francais Malaysia (PFM), Francaisor dan Registration of Francais.

Mereka turut menuntut agar pihak kementerian yang berkaitan campurtangan kerana sejak pemansuhan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDC), usahawan itu kian bermasalah kerana tiada pihak yang mahu membantu mereka.

PNS secara rasmi mengambil alih peranan sebagai agensi pelaksana pembangunan francais daripada MEDC pada 2 Jun 2004.

sistem francais adalah satu hubungan perniagaan secara kontrak di antara dua pihak (francaisor dan francaisi) yang ditubuhkan untuk mengagihkan/mengedarkan barangan dan/atau perkhidmatan melalui "outlets" tertentu untuk satu jangkamasa yang ditentukan atau tidak.

Ianya berdasarkan satu perjanjian dalam mana francaisor menganugerahkan kepada francaisi hak untuk menggunakan berbagai proses alat kelengkapan dan/atau sistem beroperasi serta nama baik (goodwill) francaisor di dalam mengeluar, menjual dan mengedarkan barangan dari jenama (trademark) perniagaan tertentu.

Kedua-dua pihak secara ekonominya adalah saling bergantung antara satu sama lain meskipun mereka adalah "business entity" yang berasingan.

Francaisor pada permulaan dan selanjutnya perlu membekalkan kepada francaisi dengan kepakaran mengelolakan perniagaan.

Francaisor dan francaisi akan bersama-sama mengawal kualiti barangan dan prosedur beroperasi demi nama baik tanda niaga.

ENDS

No comments: