JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, September 24, 2009

DUA LAGI SEKUTU BN MENGHADAPI KRISIS

oleh : Masdarwahid

SELEPAS KRISIS SEKUTU BN (DALAM BAHASA BN DISEBUT KOMPONEN, HM YO LAH TU) TERMASUK MIC, MCA DAN PPP, KINI DUA LAGI SEKUTU REJIM BN MENGHADAPI KRISIS YANG MASING2 MERUPAKAN ADUN DI SARAWAK.

SEORANG ADUN ITU DIPECAT OLEH SEKUTU BN DAN MENGISHTIHAR DIRINYA BEBAS BN. HAHAHAHAHAHA. PELIK BIN AJAIB WOOOO.

SEORANG PULA DISAMAN OLEH AHLINYA SENDIRI YANG MENYAKSIKAN KAWASAN ADUN DI SITU KIAN CERAH BERADA DALAM GENGGAMAN PAKATAN RAKYAT.

PASTINYA SITUASI INI AMAT MENARIK KERANA PRU SARAWAK BAKAL DIADAKAN BILA BILA MASA.

DATUK SERI ANWAR IBRAHIM MENJANGKAKAN PRU SARAWAK, PERAK, TERENGGANU AKAN DIBUBARKAN SERENTAK MANAKALA NAJIB MONGOLIA MAHU SEDAYA MUNGKIN MENGELAKKAN MANA2 KERUSI DUN KOSONG TERMASUKLAH DUN KOTA SEPUTIH, 3 ADUN KATAK DI PERAK SEORANG ADUN PENGKHIANAT DI KEDAH DAN TERKINI ADUN JOHOL DI NEGERI9.

NAJIB MONGOLIA ITU JUGA MAHU PRU SARAWAK DIADAKAN DAHULU SEBAGAI MENGUJI KEKUTAN REJIM BN MENGHADAPI PAKATAN.

NAMUN, MENGAMBIL KIRA SITUASI TERKINI POLITIK NEGARA, PENULIS MENGJANGKAKAN PRU AKAN DATANG BERKEMUNGKINAN DIADAKAN SERENTAK DENGAN MENGAMBIL KIRA KENYATAAN KETUA MENTERI PALING LAMA MEMERINTAH SESEBUAH NEGERI DI MALAYSIA, TAIB MAHMUD YANG MAHUKAN PRU SARAWAK MESTI MENGAMBIL KIRA SITUASI SEMASA EKONOMI MALAYSIA.

SO, JIKA PRU 13 DIADAKAN SERENTAK DENGAN SARAWAK, PERBELANJAAN OLEH SPR IAITU SEKUTU BN KE 15 LEBIH JIMAT BERBANDING MENGADAKAN PRU BERASINGAN.

TAMBAHAN PULA, JIKA PRU13 DIADAKAN BERASINGAN DENGAN DUN SARAWAK DIBUBARKAN DAHULU, IANYA MEMBERI KELEBIHAN PADA PAKATAN KERANA SEMUA KOMPONEN PAKATAN RAKYAT AKAN BERKAMPUNG DIBUMI KENYALANG SETERUSNYA MOMENTUM PERUBAHAN RAKYAT SARAWAK UNTUK MENGUBAH KERAJAAN LEBIH MUDAH.

LIHAT SAHAJA 3 PRK (2 BUKIT SATU BATANG) YANG DIADAKAN SERENTAK. MENGAPA SPR MAHU IANYA DIADAKAN SERENTAK?

SEBAB TAIB MAHMUD TAHU, DENGAN KEADAAN ITU, JENTERA PAKATAN AKAN BERPECAH DAN BUKTINYA, DUN BATANG AIR BERJAYA DIPERTAHANKAN BN.

INI BERLAKU KERANA WALAUPUN ANWAR IBRAHIM YANG JUGA PENGERUSI KEADILAN SARAWAK KETIKA ITU DAN ADA TURUN BERKEMPEN DI SARAWAK SEJAK LEBIH SETAHUN, IANYA TIDAK BERJAYA KERANA JENTERA PAKATAN BERPECAH DI TAMBAH LAGI DENGAN BANTUAN SPR MEMANIPULASI UNDI UNTUK MEMENANGKAN BN.

BERITA DI BAWAH MASIH BARU DI PASARAN BERKAITAN KRISIS DUA SEKUTU BN DI SARAWAK. BERITA BERKAITAN DI SINI

Kemelut SUPP: Usah bimbang, parti komponen BN diberitahu

KUCHING: Parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) seharusnya tidak berasa bimbang dengan masalah dalaman Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) ketika ini, kata pengerusi SUPP cawangan Sibu, Dato Sri Wong Son Koh.

Malah, beliau ketika dihubungi semalam memberi jaminan bahawa masalah yang berlaku di SUPP Dudong ketika ini tidak akan menjejaskan perpaduan dalam parti itu (SUPP).

“Saya mahu jelaskan di sini bahawa SUPP Sibu pada keseluruhannya sangat kukuh dan bersatu. Di bawah cawangan Sibu kita mempunyai 16 unit merangkumi pusat-pusat perkhidmatan dan cawangan-cawangan kecil dan semuanya sentiasa bersatu. Perpaduan dan kerjasama erat antara kami tetap wujud,” katanya.

Wong berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Datuk Amar Abang Johari Tun Openg yang menggesa SUPP agar menyelesaikan kemelut dalaman parti itu demi kepentingan bersama semua parti komponen BN.

Abang Johari turut bimbang masalah dalaman SUPP mungkin akan menjejaskan pencapaian BN (negeri) secara keseluruhannya.

Beliau berkata, jika SUPP terus dibelenggu oleh dakwaan balas berhubung isu penubuhan SUPP cawangan Dudong, parti itu tidak akan dapat memfokus kepada isu-isu yang seharusnya dikendalikan oleh BN sebagai satu pasukan.

“Kita mahu mereka (SUPP) menyelesaikan masalah dalaman ini dengan segera dam mereka mesti mengambil kira kepentingan BN secara menyeluruh kerana apa yang berlaku ke atas SUPP mungkin boleh mempengaruhi pencapaian BN,” kata Abang Johari.

Wong dalam pada itu menyuarakan rasa berterima kasih beliau kepada Abang Johari kerana mengambil berat masalah dihadapi SUPP itu, sambil menambah Abang Johari pemimpin yang sememangnya berjiwa BN.

Bagaimanapun, Wong yang juga Menteri Alam Sekitar dan Kesihatan Awam berkata, bagi SUPP cawangan Sibu, masalah SUPP Dudong bukannya isu, hanya masalah kecil yang ditimbulkan oleh pihak yang enggan patuh kepada arahan daripada ketuanya.

Beliau menambah, presiden SUPP Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan dan setiausaha agung parti itu, Senator Datuk Sim Kheng Hui telah berulang kali menulis surat kepada Datuk Dr Soon Choon Teck untuk tidak mengiktirafkan sebarang aktiviti yang dianjurkan di bawah tiket SUPP Dudong kerana alasannya mudah, cawangan SUPP Dudong tidak pernah wujud.

Malah, katanya Pendaftar Pertubuhan (ROS) telah meminta SUPP menghantar permohonan baru (bagi penubuhan Dudong), tetapi arahan daripada ketua pemimpin parti tidak dipatuhi Dr Soon.

Oleh itu, katanya, semua aktiviti atau acara dianjurkan di bawah cawangan Dudong yakni Dr Soon adalah ‘salah di sisi undang-undang’.

“Dr Soon telah bertindak mengikut rentaknya sendiri selama ini. Malah, ketika beliau memasang papan tanda SUPP cawangan Dudong, Dr Chan memberitahu beliau agar menurunkannya atau mengubahnya kepada ‘Pusat Perkhidmatan Dudong’ atau ‘Pusat Perkhidmatan Dr Soon di Dudong’ dan memberi beliau masa dua minggu untuk berbuat demikian, tetapi beliau ingkar,” jelas Wong.

Wong berkata, Dr Soon juga tidak memperdulikan semua pemimpin termasuk dari Sayap Pemuda, Seksyen Wanita daripada kesemua empat unit, cawangan kecil Naman, Pusat Perkhidmatan Jalan Lanang, Pusat Perkhidmatan Stabau dan Pusat Perkhidmatan Sibu Jaya, kesemuanya di bawah konstituensi Dudong.

PRS ada calon ganti Larry

KUCHING: Parti Rakyat Sarawak (PRS) sudah mengenal pasti calon yang sesuai untuk menggantikan penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelagus, Larry Sng pada pilihan raya negeri akan datang.

Setiausaha Agungnya, Datuk Wilfred Nissom berkata PRS sudah memiliki calon yang berkebolehan dan layak mengibar panji Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya negeri depan.

“DUN Pelagus merupakan kerusi milik PRS.PRS sudah pun mengenal pasti calon yang layak untuk mempertahankan kerusi berkenaan pada pilihan raya negeri akan datang,” katanya ketika dihubungi Utusan Borneo semalam.

Bagaimanapun, Nissom tidak mengulas lanjut mengenai calon yang bakal diketengahkan nanti.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Larry yang juga Menteri Muda di Jabatan Ketua Menteri (Perancangan Ekonomi) yang dipetik sebagai berkata bahawa beliau lebih suka menyerahkan masa depan politiknya kepada pucuk pimpinan BN kerana beliau tidak menganggotai mana-mana parti ketika ini.

“Terus terang saya tidak mahu komen. Respons saya sama seperti yang sebelum ini. Kedudukan saya tidak pernah berubah dan ia sentiasa sama.

“Sehingga kini saya masih bersama BN…Tetapi ia semua bergantung kepada BN untuk menentukan apa yang mereka hendak lakukan untuk masa depan politik saya,” begitulah antara komen Larry ketika ditemui di Rumah Terbuka Hari Raya Kerajaan Negeri di Stadium Perpaduan, Ahad lepas.

Mengulas lanjut kenyataan Larry itu, Nissom menjelaskan bahawa Larry telah mengeluarkan kenyataan yang tepat kerana sememangnya nasib politiknya kini terletak dalam tangan pucuk kepimpinan tertinggi BN Negeri.

“Apa yang telah diperkatakan beliau (Larry) itu adalah tepat sekali,” tambahnya.

Menurut Nissom, Larry bukan lagi ahli PRS setelah ‘dipecat’ dari PRS.

“Beliau (Larry) telah dipecat mengikut perlembagaan parti beberapa tahun yang lepas.”

“Maknanya Larry bukan lagi anggota PRS,” ujarnya lagi.

PRS telah memecat Larry selepas beliau gagal menjawab surat tunjuk sebab daripada PRS kepada beliau kerana melanggar disiplin parti dengan mengadakan Persidangan Perwakilan Tritahunan PRS pada 2007 lepas.

Sementara itu, Larry ketika dihubungi semalam enggan mengulas, dan berkata beliau hanya akan mengulas apabila sampai masanya. borneopost

No comments: