JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, April 13, 2011

Calon SNAP dihalau penduduk


MIRI: Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) semalam terkejut dan melahirkan rasa kesal dengan sikap segelintir tuai rumah panjang dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang secara terangan menolak ‘orang luar’ daripada naik ke rumah panjang mereka untuk berkempen.

Calon SNAP di kerusi N.61 Bekenu, Thony Badak hari ini menyifatkan tindakan tuai rumah terbabit serta JKKK itu dianggap agak melampau kerana ia sudah lari dari budaya dan adab kaum Iban yang amat dikenali dengan sopan-santun serta menghormati tetamu.

Beliau yang turut terkejut dan melahirkan rasa kesal dengan sikap berkenaan berkata, tindakan oleh segelintir tuai rumah dan JKKK di kawasan tersebut bukan sahaja menjejaskan kempen SNAP di kerusi Bekenu, malah ia menunjukkan sikap pesimis mereka yang tidak membenarkan parti-parti pembangkang naik ke rumah mereka untuk berkempen kecuali parti-parti Barisan Nasional (BN) yang dianggap ‘kerajaan’.

“Apabila Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan bermakna tiada lagi istilah pembangkang ataupun kerajaan. Tiada kerajaan yang menerajui negeri Sarawak pada masa ini. Semua parti yang bertan-ding sesama sendiri adalah parti-parti yang berlawan untuk memenangi kerusi bagi membentuk kerajaan pada 16 April kelak.

“Justeru tindakan segelintir tuai rumah dan JKKK ini bukan sahaja tidak profesional malah mereka seolah menidakkan hak penduduk rumah panjang yang lain untuk mendengar kempen politik daripada parti-parti lawan lain, selain BN,” tambahnya.

“Lebih mendukacitakan saya, ialah sikap sebegini bukannya budaya kaum Iban. Bagi kita kaum Iban siapapun tetamu yang datang dan naik ke rumah tetap disambut dengan penuh hormat dan beradat. Soal mereka mahu menerima atau tidak apa yang diperkatakan tetamu, itu adalah hak mereka.

“Malah anjing atau ayam yang naik ke rumah pun kita beri makan, inikan pula manusia. Apatah lagi saya bukannya bangsa lain dan saya tahu adat dan budi pekerti kaum Iban,” ujar beliau kesal.

Beliau dalam kenyataannya kepada Utusan Borneo di sini semalam turut menyampaikan permohonan maaf beliau kepada penduduk atau penghuni di rumah panjang berkaitan kerana ‘kegagalan’ beliau untuk menghadirkan diri bertemu mereka.

“Jika kita tidak datang berkempen atau berjumpa dengan penduduk kampung, mereka kata akan kita tidak yang tidak menjenguk mereka. Sebaliknya apabila kita datang, tuai rumah dan JKKKnya pula enggan membenarkan kita naik.

“Sehubungan itu saya benar-benar meminta maaf kepada penghuni rumah panjang terbabit kerana bukan saya dan rombongan dari SNAP tidak datang tetapi kami tidak dibenarkan naik,” katanya lagi.

No comments: