JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, April 13, 2011

Poster : BN dibenarkan, PR dihalang - SPR


KUCHING: Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Sarawak Datu Takun Sunggah menegaskan bahawa Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) belum didaftarkan sebagai Pakatan Rakyat (PR).

Justeru, beliau memberitahu bahawa mana-mana kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang tiada calon daripada mana-mana parti itu dilarang sama sekali menggantung poster sempena kempen pilihan raya mereka.

“Di mana-mana kawasan DUN yang DAP dan PKR ada meletakkan calon mereka barulah meraka boleh menggantung poster mereka, tetapi jika satu kawasan itu hanya DAP yang meletakkan calon mereka sudah pasti PKR tidak boleh manggantung poster mereka.

“Ini kerana DAP dan PKR belum lagi disahkan sebagai Pakatan Rakyat, mereka (PKR dan DAP) belum mendaftar dengan ROS (Pendaftar Pertubuhan) dan kerana itu mereka belum ada lambang dalam SPR,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri Taklimat dan Sidang Media sempena penyerahan buku undi pos di Pejabat Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) semalam.

Menurut beliau, DAP hanya boleh menggantung poster di 15 kawasan DUN, PKR 49 kawasan DUN, Parti Islam Se-Malaysia (PAS) lima kawasan DUN, Parti Cinta Malaysia (PCM) enam kawasan DUN, Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) 26 kawasan DUN dan 41 kawasan DUN bagi calon bebas.

Manakala menurut beliau, Barisan Nasional (BN) yang ada meletakkan calon di kesemua kerusi DUN berhak untuk menggantungkan poster BN di kesemua kawasan DUN.

No comments: