JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Sunday, July 26, 2009

ISU CAWAT : MENYANGGAH PROPAGANDA MEDIA PRO BN

KUCHING: Beberapa pemimpin parti dalam Pakatan Rakyat (PR) mempertahankan istilah ‘cawat’ yang digunakan oleh Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS) Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sarawak Dato Sri Hafsah Harun berkata beliau percaya Abdul Hadi bukan berniat untuk me- rendahkan martabat kaum Dayak.

Beliau berkata perkataan ‘cawat’ yang digunakan bermakna pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai masih mempunyai mentaliti orang lama apabila masih menyokong Barisan Nasional (BN).

“Kadang-kadang laporan dalam akhbar, pemberita yang membuat liputan di satu-satu majlis atau sidang media tersalah petik ucapan.

“Ada kemungkinan dalam kes ini ia membabitkan kesilapan dilakukan oleh pemberita,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurut beliau mungkin ada pihak yang mengambil kesempatan untuk menjatuhkan sokongan pembangkang di kalangan rakyat.

Beliau turut mencadang- kan agar pemimpin PAS di Sarawak menjelaskan ke- pada rakyat apa maksud se-benar Abdul Hadi apabila menggunakan perkataan ‘cawat’ agar pengundi tidak terpengaruh dengan agenda BN.

“Bagi kita di PKR, kita akan terus berjuang untuk memenangi hati rakyat meskipun ada pihak yang cuba mengalih perhatian,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) Edmund Stanley Jugol berkata beliau tidak terguris perasaan apa-bila membaca laporan akhbar berkenaan kenyataan Abdul Hadi.

“Saya percaya Abdul Hadi tidak bermaksud untuk menghina. Kita juga kadang-kadang bergurau ketika duduk di kedai kopi,” katanya.

MANA LAPORAN KES ROGOL KAUM PENAN ???

KUALA LUMPUR: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, digesa supaya tampil dan membuat pengumuman mengenai kandungan Laporan Pasukan Petugas Khas yang menyiasat dakwaan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bahawa wanita muda dan pelajar dari kaum Penan di rogol pembalak di pedalaman Baram.

Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraidah Kamaruddin ketika membuat gesaan itu berkata, orang ramai sudah lama menunggu pendedahan laporan itu, sebagaimana yang dijanjikan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat sebelum ini, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen.

"Sehingga kini, rakyat Malaysia masih menunggu hebahan mengenai laporan penyiasatan yang lengkap disediakan pada pertengahan bulan November 2008 oleh badan itu," katanya.

"Wanita Keadilan menuntut supaya Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, segera mengedarkan laporan itu kepada umum supaya dapat diteliti, dan bersama mencari jalan penyelesaian isu ini," katanya yang juga Ahli Parlimen Ampang.

Tahun lalu, sebuah laman web NGO, Bruno Manser Foundation, menyiarkan artikel yang mendakwa mereka mendapat maklumat bahawa wanita muda dan pelajar perempuan kaum Penan dirogol oleh pekerja balak di pedalaman Baram.-Bernama

No comments: