JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, July 22, 2009

Menjelang PRU Sarawak : Bengkel Untuk Wartawan


Persatuan Wartawan Komanwel (CJA) akan mengadakan bengkel pilihan raya bagi wartawan Sarawak sebagai persiapan menghadapi pilihan raya negeri.

Pengerusi CJA yang baru dipilih Caroline Jackson berkata bengkel itu adalah satu daripada aktiviti CJA, yang akan terus mengadakan kerjasama dengan Angkatan Zaman Mansang (AZAM) dan CJA International yang beribu pejabat di Toronto, Kanada kerana berjuang demi kebaikan wartawan di Sarawak.

"Saya yakin bahawa cadangan mengadakan bengkel pemberitaan politik dan latihan seperti itu dijangka diadakan dengan bantuan fasilitator yang berpengalaman daripada anggota negara CJA International, termasuk United Kingdom, Kanada and Australia, yang akan meningkatkan mutu kewartawanan di negeri ini," katanya kepada Bernama.

Caroline, yang juga anggota exco CJA International (Asia Tenggara) mengambil alih jawatan itu daripada Florence Yii, setelah beliau menang tanpa bertanding pada mesyuarat agung tahunan ketiga di sini baru-baru ini.

Dalam menerokai peluang untuk wartawan Sarawak bagi mengenali rakan mereka dari negara Komanwel dan perkembangan kewartawanan terkini, katanya CJA Sarawak dengan kerjasama AZAM telah menganjurkan Persidangan CJA ke-8 di sini dari 14 hingga 18 Okt tahun lepas.

CJA merupakan satu-satunya pertubuhan media di negara-negara Komanwel setelah Kesatuan Akhbar Kebangsaan (UPI) ditutup tahun lepas disebabkan perkara-perkara yang tidak dapat dielakkan, kata Caroline yang juga ketua biro Bernama Sarawak.

Beliau berkata mereka yang berminat mengetahui lebih lanjut mengenai berita CJA boleh melayari portal web, http://cjaweb.com.

No comments: