JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, July 28, 2009

Rumah Buyong Panjai, Lidong ranap terbakar

buyonghanggus-pic2-270709

Rumah panjang Buyong Panjai dalam kawasan Lidong, Betong musnah dijilat api menerusi kejadian kebakaran yang berlaku sekitar lewat petang kelmarin.

buyonghanggus-pic1-270709Menurut sumber, kejadian terbabit telah memusnahkan satu daripada dua buah rumah panjang yang terdapat di situ menerusi kebakaran yang dipercayai bermula sekitar jam 6 petang.

Kejadian kebakaran yang memusnah sebanyak 28 buah pintu rumah panjang Buyong Panjai itu kata sumber dipercayai telah bermula dari kawasan beranda atas (sadau) dalam bilik yang didiami oleh keluarga Tanang anak Sa.

Tanang sekeluarga yang ketika itu sedang berada di kawasan ruang tamu dalam bilik di rumah panjang berkenaan terkejut apabila menyedari api mula marak dari kawasan beranda atas bilik mereka.

“Bagaimanapun sebuah lagi rumah panjang yang mempunyai sejumlah 12 pintu termasuk pondok kecil dalam kawasan Buyong Panjai, Lidong ini tidak mengalami sebarang kerosakan berhubung kejadian kebakaran ini,” kata sumber.

Sementara itu Ketua Bomba dan Penyelamat Bahagian Betong, Masidi Taha ketika dihubungi berkata pihaknya telah menerima panggilan berhubung kejadian tersebut pada jam 6.22 petang.

Pihaknya kemudian mengerahkan sejumlah 14 buah anggota dengan menggunakan dua buah jentera pemadam kebakaran yang tiba di tempat kejadian terbabit kira-kira 19 minit kemudian.

“70 peratus rumah panjang terbabit musnah dijilat api ketika kami tiba di tempat kejadian tersebut. Bagaimanapun tujuh buah bilik di rumah panjang terbabit bersama tujuh buah unit rumah yang berhampiran berjaya diselamat setelah berjaya mengawal api kebakaran berkenaan 50 minit kemudian,” katanya.

Kejadian kebakaran ini telah menyebabkan hampir 200 orang mangsa kebakaran rumah panjang Buyong Panjai, Lidong tinggal sehelai sepinggang. Tiada mangsa dilaporkan cedera atau terkorban dalam kejadian tersebut.

No comments: