JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Saturday, July 25, 2009

ISRAEL, SINGAPURA DAN UMNO/BN


Muqabalah Zahid-Ehud Barak menghiris hati ummah

Ketika mengiringi Puan Malak al-Shaibani, Timbalan Pengarah Pusat Promosi Pelaburan dan Pembangunan Eksport Oman (The Omani Centre for Investment Promotion and Export Development (OCIPED)) ke beberapa agensi kerajaan dan swasta di ibu negara sepuluh tahun lalu, beliau menceritakan pengalamannya berhadapan dengan lobi Israel di Timur Tengah.

Menurut Malak, tiga orang wakil daripada Kementerian Perdagangan Israel pernah datang ke OCIPED untuk bertemu dengannya bagi membincangkan kemungkinan mewujudkan urusan perdagangan dua hala Oman-Israel.

Beliau enggan bertemu dengan wakil Kerajaan Israel itu atas dua sebab. Pertama Oman tidak mempunyai apa-apa hubungan diplomatik dengan Israel. Oleh itu perbincangan dengan wakil Israel tidak membawa sebarang faedah kepada aspek pelaburan dan eksport Oman.

Keduanya, beliau risau jika pertemuan itu hanya akan dijadikan modal publisiti murahan oleh Israel dan disiarkan dalam media massa negara haram itu. Hasilnya nanti, Malak khuatir akan disalah lapor sebagai menyokong kewujudan Israel dan dirinya pula menjadi sasaran para pejuang Palestin termasuk Hamas.

Begitulah sikap berhati-hati yang ditunjukkan seorang pegawai tinggi kerajaan Oman. Israel sebenarnya wajar dilayan begitu kerana sejarah membuktikan negara haram itu adalah duri dalam daging keamanan rantau Teluk!

Amat malang bagi mana-mana pegawai atau pemimpin kerajaan negara umat Islam untuk bertemu dengan pegawai dan pemimpin Israel (atas apa juga alasan) kerana ianya pasti dijadikan modal oleh 'spin doctor' dan media propaganda Israel untuk menunjukkan 'negara tanpa restu' itu sudah semakin diterima oleh dunia khususnya negara-negara umat Islam.

Pastinya berita pertemuan bekas Menteri Agama Kerajaan BN yang sekarang menjawat Menteri Pertahanan, Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi dengan Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak di satu majlis cocktail di Perancis amat mendukacitakan kita.

Pertemuan itu walaupun ringkas menimbulkan pelbagai persoalan memandangkan negara tidak mempunyai sebarang hubungan diplomatik dengan Israel. Jika Zahid beralasan mahu menyampaikan pandangan Malaysia terhadap isu Timur Tengah, apakah tindakannya itu telah mendapat restu kabinet khususnya Kementerian Luar?

Tentu tidak banyak yang mampu dibincangkan Zahid dan Ehud Barak dalam pertemuan 35 minit itu, tetapi ia sudah cukup untuk dijadikan modal bagi Ehud Barak menunjukkan sikap berlembut Malaysia dalam soal hubungan dua hala. Zahid sendiri mengakui beliau satu-satunya Menteri Pertahanan yang bermuqabalah dengan Ehud Barak pada majlis sempena Pertunjukan Udara Paris itu.

Ini bukanlah 'pertemuan haram' pertama dilakukan pemimpin BN khususnya Umno dengan pemimpin Zionis Israel. Mantan Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad juga dilaporkan bertemu dengan Perdana Menteri Israel, Yitzhak Rabin di Perancis pada 1995 manakala krew TV3, sebuah stesen TV milik tidak langsung Umno menjadi rakyat Malaysia pertama masuk ke Israel melalui lapangan terbang antarabangsa Ben Gurion, Tel Aviv beberapa tahun kemudian.

Sebenarnya banyak kisah kekejaman Israel terhadap rakyat Palestin yang boleh dinukilkan. Sejak tertubuhnya negara haram Israel pada 1948 dengan bantuan kuasa-kuasa besar dunia, rantau Teluk tidak lagi aman.

Pencerobohan Israel terhadap wilayah autonomi Gaza bermula akhir tahun lalu mengakibatkan ribuan korban. Sempadan Gaza-Mesir ditutup mulai 5 Februari 2009 walaupun untuk misi bantuan kemanusiaan, mengakibatkan Gaza menjadi umpama 'penjara terbuka' bagi 1.5 juta rakyatnya.

Sempadan Gaza-Mesir kini dikawal empat pihak - Mesir, Israel, Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah. Tiada sebarang bekalan makanan, ubat-ubatan dan binaan dibenarkan melepasi sempadan. Aktiviti lintas sempadan melalui terowong-terowong yang berselirat di sepanjang sempadan kini dikawal oleh kamera litar tertutup (CCTV).

Aktivis badan bukan kerajaan (NGO) Barat turut disekat daripada melintasi sempadan sehingga mendorong mereka mengadakan demonstrasi, piket dan berkampung di Rafah Gate.

Perkembangan yang berlaku ini sepatutnya menginsafkan Zahid tentang peri kejamnya Israel dan kuasa-kuasa besar dunia terhadap rakyat Palestin khususnya di Gaza.

Muqabalah Zahid-Ehud Barak sebenarnya tidak bermanfaat langsung untuk Palestin. Ia menambahkan lagi luka mereka seperti terlukanya hati umat Islam negara ini kerana sikap dangkal, tidak sensitif dan naifnya Zahid. Di mata Zionis Israel, Zahid pastinya diiktiraf sebagai pemimpin Islam yang toleran dan mudah dibawa berbincang.

Mungkin banyak yang boleh dipelajari Zahid daripada Israel khususnya pengganas bernama Ehud Barak!

http://harakahdaily.net

Wanita BN Dan PAP (sekutu israel Asia Tenggara) Kukuhkan Hubungan

KUALA LUMPUR, 24 Julai (Bernama) -- Pengerusi Wanita Barisan Nasional Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata pertemuan Wanita Barisan Nasional (BN) dengan delegasi Pergerakan Wanita Peoples Action Party (PAP) Singapura hari ini mampu mengukuhkan lagi hubungan kedua-dua negara.

Shahrizat, yang juga Ketua Wanita Umno berkata pemimpin wanita mampu membantu membawa perubahan yang baik dan positif antara kedua-dua negara bukan hanya dalam isu wanita, keluarga dan masyarakat, tetapi juga dalam isu dua hala dan sebagainya.

"Paling mustahak ialah kefahaman antara kedua-dua rakyat sebab di antara Malaysia dan Singapura, kita mempunyai banyak kesamaan sama ada dari segi sejarah, keturunan, kelaziman hidup dan lain-lain," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Wanita PAP di Ibupejabat Umno di sini Jumaat.

Ketua Wanita PAP Lim Hwa Hee, yang juga Menteri di pejabat Perdana Menteri Singapura mengetuai rombongan seramai 30 orang terdiri daripada badan bukan kerajaan (NGO) Singapura dan aktivis wanita negara itu.

Antara Wanita BN yang hadir dalam pertemuan itu ialah Ketua Wanita MCA Datin Paduka Chew Mei Fun, Ketua Wanita Gerakan Datuk Tan Lian Hoe, Naib Ketua Wanita Umno Datuk Kamilia Ibrahim serta exco Pergerakan Wanita Umno.

Shahrizat berkata Wanita BN dijangka mengadakan kunjungan balas ke atas PAP Singapura awal Ogos ini.

Sementara itu, Lim berkata Wanita PAP ingin mempelajari lebih mendalam mengenai keupayaan Wanita BN menampilkan rangkaian jentera kerja yang mantap dan menyeluruh di seluruh negara.

"Kami akan lihat sama ada kami boleh membawa idea itu balik ke Singapura dan melaksanakannya di sana," katanya kepada pemberita.

Lim berkata wanita di kedua-dua negara memainkan peranan yang amat penting dalam menjayakan usaha kerajaan.

No comments: