JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, July 28, 2009

Pejabat Telekom Sandakan Terbakar, Talian Telefon, Internet Terjejas


2807-lead-1b
TERJEJAS ... Kebakaran ibu sawat utama Telekom Malaysia Berhad menjejaskan komunikasi di Pantai Timur.
28th July, 2009

SANDAKAN: Gangguan perkhidmatan komunikasi teruk melandai Pantai Timur apabila kebakaran berlaku di bahagian pejabat dan komunikasi Telekom Malay- sia Berhad di sini kelmarin.

Beribu-ribu pengguna dari Sandakan, Tawau, Lahad Datu, Semporna dan kawasan sekitarnya terjejas.

Menurut kenyataan dari TM, kebakaran itu mengakibatkan gangguan perkhidmatan seperti suara, internet dan data TM seperti Telefoni, Litar Suwa, Data IPVPN, Metro E,TM Direct dan Streamyx/DSL.

“Kami buat masa ini sedang membuat taksiran tentang tahap kerosakan dan kerja-kerja baik pulih di ibu sawat tersebut akan dimulakan sebaik sahaja proses taksiran selesai,” kata kenyataan itu.

“Kami akan membuat pengumuman mengenai perkembangan kerja-kerja baik pulih yang sedang dijalankan,” katanya.

Ketika memohon maaf di atas segala kesulitan yang dihadapi, beliau memberikan jaminan bahawa TM sedang mengambil semua langkah yang perlu untuk membaik pulih perkhidmatan komunikasi secepat mungkin.

Para pelanggan boleh menghubungi TM di talian 100 atau menghantar e-mel ke help@tm.com.my untuk melaporkan sebarang masalah perkhidmatan yang berkaitan.

Kerosakan ini telah menjejaskan golongan peniaga apabila mereka yang menggunakan transaksi bank dan pelbagai jenis perkhidmatan yang menggunakan khidmat TM terjejas.

Memandangkan khidmat Streamyx terjejas mereka menggunakan broadband untuk mengekses internet.

Dalam kebakaran kira-kira pukul 6.30 pagi itu, bahagian pejabat dan komunikasi yang terletak di tingkat dua bangunan Tele- kom itu musnah.

Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Sandakan Mohd Razali Awang Ahmad berkata tiga jentera bersama-sama 15 ang- gota bomba dikerah ke tempat kejadian selepas menerima panggilan kecemasan pada 6.32 pagi.

Api berjaya dipadam sepenuhnya pada pukul 10 pagi dan punca kebakaran masih dalam siasatan, katanya.

Dalam pada itu, sehingga pukul 3 petang kelmarin, perkhidmatan talian telefon, internet dan mesin ATM masih lagi tidak berfungsi. NST

No comments: