JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Saturday, July 11, 2009

16,000 MyKad tidak dituntut


Lebih 16,000 MyKad yang telah siap di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di seluruh negeri ini masih belum dituntut oleh pemiliknya sehingga hari ini.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Jelaing Mersat berkata, daripada jumlah tersebut, kira-kira 70 peratus adalah permohonan baru bagi mendapatkan MyKad dan mereka diberi tempoh tiga tahun untuk melakukan tuntutan dokumen berkenaan.

Katanya, keadaan ini berlaku mungkin disebabkan rakyat di negeri ini tidak mengambil berat dan langsung tidak peduli mengenai dokumen diri yang begitu penting untuk berurusan.

''Misalnya, ramai penduduk di kawasan rumah panjang tidak mempunyai MyKad namun cukup bagi mereka jika mempunyai resit permohonan MyKad atau dikenali sebagai 'ekor resit' untuk mereka bergerak atau memperoleh pekerjaan di bandar seperti Bintulu dan Miri.

''Tetapi mereka lupa bahawa urusan rasmi seperti bank, sekolah atau memohon biasiswa anak-anak memerlukan dokumen MyKad," katanya pada sidang media di Pejabat JPN Sarawak di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) JPN, Zulkifli Rahmat serta Pengarah JPN Sarawak, Abu Bakar Mat.

Dalam pada itu, Mersat memberitahu, JPN akan melaksanakan program mendaftar penduduk tempatan dari suku kaum Penan di Lesung Laku iaitu di daerah Belaga menggunakan pasukan Unit Khas Bergerak (UKB) pada 27 Julai ini.

Katanya, mengikut statistik JPN, jumlah masyarakat Penan di negeri ini adalah kira-kira 16,000 orang manakala mereka yang mempunyai Mykad pula kurang daripada 10,000 orang.

Tambahnya, sebelum ini, JPN menerusi UKB telah melaksanakan program seumpama itu di Long Banga, Long Peluan, Long Beruang yang kesemuanya terletak berhampiran Hulu Baram.

''Misalnya, di Bakong, Marudi, UKB telah berjaya melakukan program yang sama (pendaftaran MyKad penduduk) dan ia mendapat sokongan daripada pemimpin-pemimpin tempatan.

''Disebabkan itu kita kena laksanakan banyak program untuk mendekati orang ramai supaya ada perhubungan dan komunikasi antara jabatan serta masyarakat supaya mereka faham mengenai kepentingan dokumen pengenalan diri ini," ujarnya.

utusan

No comments: