JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, August 11, 2009

Lebih 1,000 ekar terbakar

KUCHING: Bahagian Sibu semalam mencatatkan jumlah kebakaran belukar dan hutan paling luas di negeri ini.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat, Ahmad Shahabuddin berkata keluasan kebakaran belukar dan hutan yang berlaku di wilayah tengah itu untuk semalam sahaja mencecah kepada 1,261 ekar, yang membabitkan 22 kawa-san.

Kawasan paling luas terbakar katanya ialah di salah satu ladang kelapa sawit di Bintangor, membabitkan keluasan 1,200 ekar.

“Untuk hari ini sahaja (semalam) kita terbabit dalam memadamkan kebakaran di 14 kawasan di bahagian Sibu,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Di bahagian Kuching yang turut merangkumi bahagian Samarahan dan Sri Aman beliau berkata keluasan kebakaran semalam sahaja ialah 174 ekar dengan kebakaran berlaku di 14 tempat.

Kawasan terluas menurut beliau ialah di Bakong, Kilo-meter 18, Jalan Serian-Sri Aman.

Kebakaran di situ membabitkan keluasan 80 ekar.

Anggota Bomba dan Penyelamat di sini semalam terbabit dalam operasi memadamkan kebakaran belukar di Kota Samarahan, Matang, Batu Kawah dan Samariang.

Untuk bahagian utara, Miri dan Limbang, beliau berkata kawasan yang paling luas terbakar ialah di tepi jalan berhampiran Jambatan Asean.

Manakala di bahagian Bintulu beliau berkata tidak banyak menerima panggilan kebakaran.

Bagaimanapun untuk dua kawasan terbabit beliau tidak menyatakan keluasan ke-bakaran.

Mengenai bilangan anggota bomba, beliau berkata anggota seramai 1,070 orang di seluruh negeri adalah mencukupi.

Daripada jumlah itu, seramai 420 orang dikhususkan untuk kerja-kerja memadam kebakaran hutan dan belukar.

“Operasi harian seperti memadam kebakaran rumah (jika ada) kita jamin tidak akan terjejas kerana kita sekarang menggunakan jadual kerja berpandukan syif 24 jam berbanding 12 jam pada waktu biasa,” katanya.

Mengenai dakwaan keba-nyakan kebakaran hutan dan belukar berpunca daripada aktiviti pembakaran tidak terkawal oleh syarikat-syarikat perladangan, beliau berkata itu adalah di luar tanggungjawab Jabatan Bomba dan Penyelamat.

“Itu anda kena tanya Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar (NREB) dan Jabatan Alam Sekitar (JAS), mereka yang berkuasa untuk mengambil tindakan terhadap pesalah alam sekitar,” katanya.

Pembakaran ketika musim kemarau merupakan punca jerebu yang hampir saban tahun menjejaskan kualiti udara di Sarawak.

Bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) dari laman web JAS di beberapa kawasan setakat jam 11 pagi semalam menunjukkan Sibu menca-tatkan bacaan tidak sihat iaitu 187 dan terus merekodkan bacaan tertinggi di Sarawak pada semalam.

Samarahan yang mempu-nyai bacaan 155 dan Sarikei 136 turut berada dalam kategori tidak sihat.

No comments: