JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, August 11, 2009

Keputusan kes rasuah Kasitah Gadam didengar esok

Mahkamah Tinggi akan membuat keputusan esok sama ada bekas Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi Tan Sri Kasitah Gaddam perlu mengemukakan pembelaan terhadap dakwaan rasuah dan penipuan.

Hakim Suraya Othman dijadual menyampaikan keputusannya sebelah pagi.

Pada 12 Februari 2004, Kasitah, 61, juga bekas Pengerusi Lembaga Pembangunan Tanah Sabah (SLDB), didakwa menggunakan kedudukannya sebagai Pengerusi SLDB untuk kepentingan kewangannya dengan mengambil bahagian dalam membuat keputusan untuk meluluskan penjualan 16.8 juta saham Sapi Plantations yang dipegang oleh lembaga tersebut kepada Briskmark Enterprise Sdn Bhd.

Dia juga didakwa menipu SLDB dengan tidak mengumumkan tawaran PPB Oil Palms Sdn Bhd untuk memperuntukkan lima saham syarikat itu bagi setiap saham Sapi Plantations dalam cadangan PPB untuk disenaraikan pada Bursa Saham Kuala Lumpur (KLSE), kini Bursa Malaysia.

Sejumlah 31 saksi pendakwa telah dipanggil memberi keterangan dalam perbicaraan itu sejak ia pertama kali didengar pada awal 2007.

Antara saksi yang dipanggil memberi keterangan termasuk bekas Menteri Pembangunan Sumber dan Kemajuan Tan Sri Joseph Kurup dan bekas Ketua Pegawai Operasi CIMB Bank Berhad Tan Sri Munir Majid. BERNAMA

No comments: