JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, August 25, 2009

TANGKAL ELAK H1N1 ?


Caption: ELAK H1NI...Beberapa kanak-kanak dari Lubok Antu memakai tangkal Engkerabun di pergelangan tangan masing-masing kerana percaya mereka dapat mengelak jangkitan wabak H1N1.

LUBOK ANTU Penularan wabak Influenza A atau H1N1 ternyata membawa kesan yang cukup besar terhadap kehidupan seharian penduduk di negeri ini khususnya dari kawasan Lubok Antu.

Ini terbukti apabila ribuan penduduk dari kawasan daerah terbabit mula memakai sejenis tangkal yang dikenali sebagai ‘Engkerabun’ bagi mengelak jangkitan wabak berkenaan dalam diri masing-masing.

Tangkal terbabit yang diamalkan oleh penduduk di situ dalam tempoh seminggu kebelakangan ini dipercayai bermula apabila seorang individu mendakwa bahawa beliau bermimpi tentang kaedah untuk mengelak jangkitan wabak berkenaan sebelumnya.

“Apabila tersebarnya mimpi tersebut, penduduk di kawasan Lubok Antu mula membuat tangkal Engkerabun milik masing-masing berasaskan seutas benang berwarna merah yang dililit bersama sejenis tumbuhan bergelar ‘Lemba Kumang’.

“Tumbuhan Lemba Kumang dan benang merah terbabit kemudian dibentuk menjadi sebuah gelang yang kemudiannya dipakai pada bahagian pergelangan tangan individu terbabit,” kata seorang penduduk yang dikenali sebagai Santang ketika dihubungi hari ini.

Santang juga memberitahu bahawa penduduk di kawasan Lubok Antu masih sibuk membuat tangkal Engkerabun untuk dipakai oleh keluarga masing-masing hingga sekarang.

Berasaskan mimpi itu, penduduk Lubok Antu yakin bahawa tangkal Engkerabun mampu mengelakkan jangkitan wabak H1N1 ini terhadap mana-mana individu yang memakai tangkal tersebut pada pergelangan tangan masing-masing.

Wabak H1N1 yang dipercayai berasal dari negara Mexico kini telah mengorbankan lebih 70 penduduk di Malaysia.

sriamannews

No comments: