JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Friday, August 14, 2009

Projek Pakej Rangsangan Sarawak Perlahan


SIBU, 14 Ogos (Bernama) -- Pelaksanaan projek-projek di bawah Pakej Rangsangan Kedua di Sarawak mungkin perlahan tetapi yang pastinya berjalan, kata setiausaha agung Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (SHEDA) Sarawak.

Walaupun kesan pemulanya masih belum dapat dirasai sepenuhnya, apa yang penting ialah projek-projek berkenaan ada dan meskipun perlahan, projek itu pastinya ada, ulang beliau.

Bercakap pada persidangan akhbar selepas pelancaran penerangan bergerak Hartanah dan Perumahan SHEDA yang akan berlangsung selama tiga hari di sini Jumaat, beliau berkata aduan utama yang diterima oleh persatuan itu ialah pakej itu tidak cukup bergerak pantas.

Sim, bagaimanapun berkata persatuan itu ialah untuk projek yang dilaksanakan secara berperingkat.

Adalah membimbangkan juga jika pelaksanaan itu dibuat secara terburu-buru, kata Sim.

"Ini akan mewujudkan kekurangan ketara bahan, mesin, tenaga kerja dan seterusnya akan menaikkan harga."

Dalam pada itu juga, "kita kini boleh mula menyaksikan banyak projek sekolah, kediaman kos rendah perlahan-lahan menunjukkan hasil.

"Banyak jalan dan pembinaan infrastruktur lain juga boleh dilihat. Pelaksanaan itu hanya pada peringkat pertama pada masa ini," jelas beliau.

Naib presiden SHEDA, Joseph Ting King Sung yang turut hadir di majlis itu berkata pakej rangsangan ini akan merancakkan pasaran perumahan dan hartanah negeri itu.

Beliau berkata ini juga adalah masa yang terbaik untuk pembeli kediaman dan hartanah membuat pembelian mereka kerana "satu lagi kejatuhan harga yang ketara tidak mungkin berlaku."

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2 Mac, 2009 telah mengumumkan pakej bernilai RM60 bilion akan dilaksanakan dalam tempoh dua tahun.

Antaranya, Sabah dan Sarawak diperuntukkan RM1.95 bilion untuk membina dan menambah baik kemudahan di 752 sekolah, kebanyakannya di kawasan luar bandar.

Kedua-dua negeri itu telah diberikan RM230 juta untuk menambah liputan bekalan air dan elektrik di kawasan luar bandar dan RM350 juta lagi untuk jalan di luar bandar.

Kedua-dua negeri itu turut diperuntukkan RM1.2 bilion untuk menyediakan infrastruktur dan meningkatkan aktiviti ekonomi.

No comments: