JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, August 11, 2009

KERUSI PAS DI SABAH WAJAR DI TINGKATKAN



Mungkin PKR, DAP dan SAPP akan menyangka dalam hati masing-masing bahawa PAS di Sabah tidak ada value, dengan perkataan LAIN, PAS tidak ada kualiti. Kalau bertanding pun sebagai calon dalam mana-mana kawasan PRU13 akan datang, PAS tetap akan hilang wang pertaruhan di Sabah.

Anggapan negatif para pemimpin PKR, DAP dan SAPP terhadap PAS itu, yang hanya nampak pengaruh PAS di kalangan ahli-ahli surau dan masjid sahaja. Inilah andaian ahli-ahli politik dan para pemimpin PKR, DAP dan SAPP yang tidak jauh pandangan politiknya, berfikiran ala katak
di bawah tempurung sahaja.

Padahal PAS di Semenanjung "Boleh mengalahkan atau memenangkan calon calon PKR dan DAP di tempat-tempat yang pengundi Islamnya 49%. dan PAS adalah pemegang tramp card Pilihan Raya Umum Nasional nanti.

Misalnya di kawasan 49% pengundi Islam di Semenanjung di semua Negeri, calon PKR atau DAP dan BN sangat memerlukan sokongan pengundi PAS. Percaya atau tidak di Semenanjung PAS boleh jadi keseimbangan kuasa politik "balancing of political power".

PAS boleh mengalahkan calon DAP dan PKR kalau tidak ada persefahaman dalam Pakatan Rakyat. Jadi, jangan pandang sebelah mata dengan kewibawaan PAS dalam arena politik Malaysia. PAS adalah keseimbangan kuasa politik atau balancing of political power. Pemegang Tramp Card kemenangan komponen mana-mana parti politik.

Menyedari hakikat itu, hari ini, Najib, Muhyiddin, Zahid Hamidi dan Rais Yatim macam gila talak nak pujuk Dato Hadi Awang untuk menubuhkan Kerajaan Perpaduan dengan PAS. Walaupun pada dasarnya tujuan Dato Hadi Awang mengilhamkan idea itu, tapi Hadi Awang bertujuan "kalau nak burung dalam sangkar, mesti ambil dengan sangkar-sangkarnya sekali".

Bagi Najib, beliau sanggup lagi bersekutu dengan DAP dan PAS, namun PKR susah sangat nak ditelannya kerana ada Anwar Ibrahim di dalam PKR seteru politiknya sampai mati. Dengan apa cara pun sekali, kalau memangnya tidak dapat DAP, tapi PAS tetap menjadi pujaan kalbu Najib dan Muhyiddin. Pujukan demi pujukan telah menggoda Hadi Awang. Utusan sulit pun dihantar untuk merayu dan mendayu namun Tok Guru Hadi Awang tetap tegas dengan pendiriannya bahawa Anwar adalah cinta setia hidup semati bersama Pakatan Rakyat.

Dato Seri Najib tahu Tok Guru Nik Aziz orangnya terlalu keras dan liat untuk dimamah, tapi Najib gunakan jarumnya untuk memujuk Tok Guru Nik Aziz dan sanggup membawa beliau bersama-sama untuk turut kempen 1Malaysianya di Pekan Pahang baru-baru ini. Tok Guru Nik Aziz tahu lakonan filem Hindustan Najib, namun Tok Guru lebih pakar ilmuan lagi

"Melihat ikan di laut, sudah tahu jantan atau betina?". Cesss !! Muhyiddin pun buka langkah silat macam Hang Tuah Melayu, lantas menuduh Anwar Ibrahim pengkhianat Melayu untuk jadikan isu Pilihan Raya Kecil di Permatang Pasir.

Jadi, DAP dan PKR di Sabah pun mesti faham-faham lah, betapa pentingnya peranan PAS di Semenanjung? Kalau PKR dan DAP cuba main kayu tiga dengan PAS di Sabah maka PAS di Semenanjung juga pakar "bikin wayang" dalam filem Kerajaan Perpaduan pujaan hati Najib dan Muhyiddin. Di Sabah PKR dan DAP lagi sakit kepala. Azmin Ali pun bisa kena jantungan nanti.

Jangan sekali, PAS dibuat macam anak tiri Pakatan Rakyat di Sabah. Jangan fikir Tiga Timbalan Timbalan dan Setiausaha Majlis Pimpinan Negeri PKR Sabah, Anwar tidak gulungkan tikar? Begitu juga DAP, Kit Siang pun akan kasi gulung tikar juga dengan orang kanannya di Sabah. Jangan main-main dengan politik PAS, PAS pun pandai main politik "Kill or to be killed" juga.

Anwar dan Kit Siang pun tentu sekali tidak mahu beri layanan buruk kepada PAS di Sabah, kerana akibatnya Pakatan Rakyat di Semenanjung akan terima tempiasnya "Yang dikandung berciciran yang dikejar tidak dapat".

Cukup dan cukup lah, apa yang PAS sudah terima layanan buruk dari PKR Sabah dalam PRU12 dulu? cuma bagi 2 kerusi DUN Sabah sahaja, itu pun di Ulu Kinabatangan dan Merotai.

Senario politik hari ini "Jangan main-main lagi dengan PAS Sabah" 1Malaysia PAS akan pertahankan hak PAS di Sabah. Najib pun sudah mulai nampak "main-main mata dengan PAS Sabah" tapi Hadi Awang belum minat lagi nak bercinta gelap dengan UMNO. Mesti mahu INGAT PKR dan DAP, esok PAS pun masih ada. Dunia belum kiamat lagi.

OLEH: HALIK ZAMAN

No comments: