JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, August 19, 2009

LAGI PELAJAR POSITIF DADAH DI SARAWAK


Seramai 14 pelajar sekolah menengah di negeri ini didapati positif mengambil dadah selepas menjalani pemeriksaan ujian air kencing yang dilakukan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) baru-baru ini.

Ketua Pengarah AADK, Datuk Abdul Bakir Zin berkata, pemeriksaan dilakukan terhadap kira-kira 4,800 pelajar dalam pemeriksaan agensi itu yang bermula dari Januari hingga Jun lalu.

Malah, menurutnya, seorang daripada 14 pelajar terbabit didapati penagih dadah.

"Sebagai sebuah agensi yang yang memerangi gejala dadah di negara ini, kita memandang serius perkara ini terutamanya setelah masalah berkenaan turut membabitkan pelajar sekolah," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri mesyuarat bersama Komandan Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (Puspen) di sini semalam.

Dalam perkembangan lain, Abdul Bakir memberitahu, terdapat 28 Puspen di seluruh negara yang melakukan program pemulihan dadah kepada seramai 7,500 penagih tegar di negara ini.

Beliau menjelaskan, seramai 34,000 penagih dikesan di negara ini iaitu 34 peratus daripadanya merupakan golongan penganggur.

"Daripada jumlah itu juga, terdapat 125 penagih dadah tegar dari negeri ini yang sedang menjalani rawatan di Puspen," kata beliau.

Sementara itu, Abdul Bakir berkata, setakat Jun tahun ini, seramai 9,325 kes bekas penagih dadah pengawasan AADK didapati masih tidak mempunyai pekerjaan.

Beliau menambah, jumlah itu mampu membawa risiko kepada peningkatan kes-kes jenayah berikutan bekas penagih tidak mempunyai sumber pendapatan tetap untuk menyara kehidupan mereka.

UTUSAN

No comments: