JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Sunday, August 2, 2009

DOSA PAIRIN KITINGAN ?



MUNGKIN tidak dapat anda bayangkan bagaimana hidup di tanah tumpah darah sendiri selama 41 tahun tanpa sebarang dokumen pengenalan diri dan mempunyai lima anak yang tidak bersekolah serta tiga anak yang masih kecil yang mungkin mewarisi nasib malang bapa.

Itulah hakikat yang terpaksa dilalui oleh Mazlan Saliawa, 41, bersama anak-anaknya, Elia, 13; Sylvester, 12; Elistowie, 10; Edry, 8; Ezny, 6; Herly, 4; Ezlin Farhana, 2 dan Adly, 3 bulan.

Walaupun isteri Mazlan, memiliki kad pengenalan, namun dirinya dan anak-anaknya benar-benar terpinggir dan dipinggirkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara dan Kerajaan Negeri Sabah, terutama Parti Bersatu Sabah yang telah memerintah negeri ini selama 9 tahun.

"Saya pernah menemui Datuk Pairin ketika PBS perintah, minta tolong selesaikan masalah saya dan keluarga, dia janji mau tolong, tapi sampai sekarang kami belum ada apa-apa dokumen. Terima kasih kepada Ahli Parlimen Silam kerana menerima aduan saya dan saya harap masalah saya selesai tahun ini," ujar Mazlan yang menaruh harapan setinggi gunung Silam terhadap Haji Salleh Kalbi kerana sanggup turun padang menyelesaikan masalah rakyat.



CERAH.... Mungkin nasib anak-anak Mazlan ini akan lebih cerah selepas ini kerana Ahli Parlimen Silam akan melancarkan Jom Ke Sekolah selepas pulang daripada misi negara di Melbourne, Australia.

Mazlan yang datang ke majlis bersama rakyat di balairaya antik yang hampir menyembah bumi, bersyukur kerana aduannya diberikan perhatian dan akan memberikan kerjasama sepenuhnya agar anak-anaknya dapat bersekolah.

"Walaupun saya miskin tetapi saya sedar pentingnya anak-anak saya bersekolah, tapi apa boleh buat sekolah tidak mahu terima kerana semua anak-anak saya tidak ada sijil lahir," ujar Mazlan yang telah berulang alik ke Jabatan Pendaftaran Lahad Datu, namun jawapan yang diterima agak mengecewakan.

Mazlan memberitahu, beliau pernah menemui Adun Tungku, Datuk Ustaz Suhaili Mohd Said dan Adun Lahad Datu, Datuk Datu Nasrun Datu Mansur, namun mereka berdolak dalih kononnya Mazlan bukan pengundi dan tinggal di perbatasan sempadan Dun N 49 dan N 50.

"Saya benar-benar kecewa bukan kerana layanan buruk ke dua adun berkenaan yang tidak langsung mahu mendengar penjelasan, jauh lagi membantu, malah mereka menganggap saya pendatang asing kerana tidak mempunyai dokumen. Mereka kata mereka hanya boleh layan warganegara Malaysia. Jadi saya ini bagaimana?," tanya Mazlan meluahkan kekesalan dan sebak di dadanya.
Persoalan yang menghantui Mazlan, kenapa Kerajaan Persekutuan boleh memberi kerakyatan secara tidak sah kepada hampir sejuta warga asing Indonesia dan Filipina di Sabah, kenapa Kerajaan tidak boleh menerima mereka sebagai warganegara?

Dengan kelonggaran yang diberikan Kerajaan Malaysia yang dipimpin oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Panglima Mohd Najib Tun Razak, Mazlan mendambakan slogan 'rakyat didahulukan' diamalkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara yang patut turun gelanggang mengadakan pendaftaran bergerak.

Selain Mazlan, lebih 30 penduduk Kampung Bukit Belacon, Segama mengemukakan pelbagai masalah kad pengenalan terutama nenek yang berusia 70 tahun masih menunggu mykad yang belum siap sejak tujuh tahun lalu!

No comments: