JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, June 17, 2009

Guru Sabah Sarawak diutamakan

Lead-2a-17_6
ANUGERAH ... Misrah (kiri) menyampaikan anugerah kepada seorang penerima di majlis itu.
17th June, 2009

KOTA KINABALU: Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) akan mengutamakan calon-calon dari kawasan pedalaman Sabah dan Sa-rawak untuk mengikuti Kursus Perguruan Le-pasan Ijazah (KPLI) bermula ambilan Jun ini.

Pengarah Bahagian Pendidikan Guru KPM, Dato’ Misrah Haji Ibrahim berkata, ini adalah sebahagian daripada usaha kementerian untuk menyediakan tenaga guru yang mencukupi di kawasan pedalaman di kedua-dua negeri itu.

Katanya, daripada seramai 2,000 calon yang akan dipilih untuk dilatih di seluruh Institut Pendidikan Guru Malaysia, hanya 800 orang dari Semenanjung Malaysia dan selebihnya iaitu 1,200 adalah dari Sabah dan Sarawak.

“Ini adalah kali pertama, kita mengambil calon paling ramai dari Sabah dan Sarawak untuk memberi peluang kepada mereka berkhidmat di kawasan pedalaman seperti Pensiangan, Naba-wan, Kudat dan Ulu Sugut.

“Guru yang berkhidmat di pedalaman masih mencukupi kerana ada guru sandaran (tidak terlatih) tetapi guru terlatih tidak mencukupi,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Konvokesyen Institut Pen-didikan Guru Malaysia (IPGM) Zon Sabah, kali ke-3, di Magellan Sutera Hotel, di sini, kelmarin.

Beliau berharap langkah KPM mengutamakan calon-calon dari pedalaman untuk meng-ikuti KPLI akan menambahkan lagi bilangan guru-guru terlatih di kawasan pedalaman.

“Saya yakin, usaha ini merupakan sebahagian daripada matlamat kerajaan untuk merealisasikan teras Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) iaitu merapatkan jurang pendidikan di antara bandar dan luar bandar,” katanya.

Katanya lagi, setakat ini, hampir 8,000 orang guru dari Semenanjung Malaysia berkhidmat di Sabah untuk mengajar mata pelajaran tertentu termasuk pendidikan Islam.

“Ada subjek-subjek tertentu seperti pendidikan Islam, Jawi, Quran, Arab dan fardu Ain yang orang Sabah tidak ada calon, jadi kita perlukan guru dari negeri-negeri lain di Semenan-jung untuk mengajar mata pelajaran itu,” katanya.

Berkenaan dengan calon pelajar yang meng-ambil Kursus Perguruan Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia peringkat ijazah, beliau berkata seramai 97,000 calon seluruh negara memohon, tetapi hanya 6,200 orang yang akan diambil.

“Saya juga akan pastikan lebih ramai calon dari Sabah dan Sarawak khususnya lelaki kerana bilangan lelaki yang mengikuti kursus perguruan amat sedikit berbanding wanita.

Terdahulu itu, ketika berucap Misrah meminta para guru sentiasa memastikan murid-murid diberi pendidikan sebaik mungkin bagi mencapai sasaran ‘keciciran sifar’.

“Maknanya pada masa akan datang, tidak ada lagi alasan bagi guru-guru yang membiarkan murid-murid tercicir kerana pihak Kementerian Pelajaran telah melaksanakan pelbagai perubahan dalam sistem pendidikan,” katanya.

Tambahnya lagi, bagi mereka yang bertugas di kawasan pedalaman, pihak Kementerian Pelajaran kini sedang dan telah menyediakan pelbagai kemudahan infrastruktur pendidikan dan insentif bagi mengurangkan bebanan guru-guru yang mengajar di kawasan itu.

“Antaranya, projek pembinaan rumah guru di beberapa kawasan pedalaman Sabah, Sarawak dan Semenanjung, yang telah siap didirikan.

“Selain itu, insentif lain seperti elaun khas mengikut lokasi dan tahap kesusahan serta elaun balik kampung juga turut disediakan oleh kerajaan untuk guru-guru yang mengajar di kawasan pedalaman,” katanya dan menambah setakat ini seramai 12,035 orang guru sedang bertugas di kawasan pedalaman.

Pada majlis itu seramai 777 graduan dari IPGM Kampus Keningau, Kent Tuaran, Gaya Kota Kinabalu dan Tawau masing-masing mene-rima diploma pendidikan.

Seramai empat graduan menerima anugerah pengarah iaitu Norana Zakaria dari IPGM Kam-pus Tawau, Omar Ali Dullah (IPGM Kampus Kent Tuaran), Alfride Lee (Kampus Keningau) dan Azliana Ying dari Kampus Gaya Kota Kinabalu.

sabahtimes

No comments: