JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Saturday, June 27, 2009

Penduduk rayu masalah bekalan air diatasi segera


  • Penduduk Kampung Ulu Sipitang dan Kampung Na-paran Ulu memohon penjelasan dan tindakan segera daripada pihak yang ber-tanggungjawab berhubung masalah gangguan bekalan air paip yang dihadapi sejak sebulan yang lalu.

Menurut pengadu, walau-pun masalah ini sudah beberapa kali di adukan kepada Jabatan Air Sipitang, namun belum ada tindakan penyelesaian konkrit yang diambil.

“Ketika kami menyambung bekalan air paip pada tahun lepas, kami tidak pernah mengalami masalah seumpama ini. Masalah ini seolah-olah wujud selepas satu lagi loji air baru di Sipitang beroperasi. Bekalan air mula terputus pada 16 Mei 2009. Setelah mengadukan masalah ini ke Jabatan Air Sipitang, kami mendapat semula bekalan air pada 27 Mei 2009, tetapi hanya selama dua hari.

Kemudian bekalan air terputus lagi sehingga 10 Jun 2009. Pada tengah malam 10 Jun 2009, kami mendapat semula bekalan air tetapi hanya bertahan sampai jam 6.00 petang 11 Jun 2009. Sampai sekarang kami masih belum mendapat bekalan air” adunya.

“Kami memang pernah merujuk perkara ini kepada kepada Jabatan Air Sipitang dan kami dimaklumkan ba-hawa masalah ini berlaku kerana terdapat paip tersumbat untuk laluan paip daripada Loji Mesapol (Loji air lama) dan tekanan air daripada Loji Melamam (Loji baru) tidak sampai ke kawasan kami,” jelasnya.

“Persoalannya sekarang, setelah lebih sebulan kenapa Jabatan Air Sipitang tidak menyelesaikan masalah paip tersumbat tersebut supaya kami boleh mendapat bekalan air daripada loji lama. Bagaimana sebuah loji baru beroperasi tetapi tidak mempunyai te-kanan air yang mencukupi un-tuk membekalkan air ke ka-wasan dalam lingkungan 5km daripada Pekan Sipitang,” soalnya.

“Saya rasa semua orang pun tahu kepentingan air dalam kehidupan seharian. Sehu-bungan itu, aduan kepada Action Line ini diharap dapat membuka mata semua pihak yang berkenaan untuk melihat dan memandang serius ma-salah yang dihadapi oleh penduduk setempat,” katanya.

Tambahnya lagi, “Jabatan berkenaan sebagai sebuah jabatan kerajaan perlulah selari dengan hasrat kepimpinan ne-gara, RAKYAT DIUTAMA-KAN”.

sabahtimes

No comments: