JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, June 29, 2009

SEGERAKAN SIASATAN KES LANTAS

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bukan sahaja disaran menjalankan siasatan segera terhadap isu Padang Ragut di Kuala Pintasan, Kota Belud, Sabah bahkan harus membuka semula kertas siasatan terhadap semua pemimpin Barisan Nasional termasuk Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah, Datuk Musbah Jamli.

Pengerusi Yayasan Warisan Borneo, Datuk Dr Jeffrey Kitingan, (gambar) memberitahu Sabahkini.net bahawa yayasan beliau menerima banyak aduan berhubung isu tanah adat di Sabah yang sesuka hati 'disambar' untuk menjalankan projek atas angin yang dipelbagaikan jenamanya oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Kita memandang serius pencerobohan dan rampasan tanah adat di Sabah termasuk di Kuala Pintasan ini kononnya untuk dijadikan projek Agropolitan, walaupun sebenarnya untuk mencipta kontrak kerja untuk pihak tertentu mengaut untung di atas kesengsaraan anak negeri Sabah yang lain," ujar Jeffrey lagi.

Jeffrey menekankan, era SPRM Sabah begitu malap sejak Mantan Pengarah SPRM Sabah, Puan Latifah Md Yatim ditukarkan ke Pulau Pinang, seolah-olah SPRM Sabah lumpuh dan tidak mampu lagi membanteras rasuah terutama melibatkan pemimpin Sabah seperti Datuk Seri Musa Aman, Musbah Jamli, Japlin Akim das sebagainya.

"Banyak laporan dibuat terhadap Musbah terutama ketika beliau menjadi Pengerusi Supernesa (GLC) tetapi kesnya ditutup begitu sahaja. Saya harap dapat dibuka semula termasuk 81 Dalil yang saya failkan sendiri terhadap Musa Aman kerana ada bukti yang nyata untuk mensabitkan beliau," ujar Jefrey lagi yang memohon campurtangan ibu pejabat SPRM.

Mesti ada sesuatu yang tidak kena apabila rakyat memberontak dengan berdemonstrasi secara aman untuk menghantar mesej yang jelas kepada pemimpin negara yang mengabaikan mereka ,demi mengejar 'Impiian Kosong' projek Agropolitan yang lebih elok dinamakan sebagai 'Agropolitikan' kerana merampas hak rakyat melalui manipulasi undang-undang yang mengabaikan hak asasi manusia.

Jeffrey turut memuji Jawatankuasa Bertindak Tanah Rezab Padang Ragut Kuala Pintasan-Kampung Labuan (Lantas) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM), Biro Pengaduan Awam (BPA) dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berhubung dakwaan 364 hektar tanah rizab Padang Ragut Kuala Pintasan, Kota Belud yang telah diberi hak miilik geran atas nama orang perseorangan dan syarikat tertentu.

Sementara itu, dalam laporannya, Pengerusi Lantas, Asang Lantuhun berharap agar pihak berkuasa terbabit menyiasat laporan mereka untuk keadilan dan memastikan individu terbabit dihadapkan ke mahkamah.
Asang, yang juga Wakil Ketua Anak Negeri (WKAN) Kota Belud, berkata salinan surat itu turut dihantar kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Noor Rashid Ibrahim.

Sebelum ini, Lantas turut membuat laporan polis berhubung isu sama di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Belud.

No comments: