JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Sunday, June 28, 2009

Proton rugi RM20.4 juta


Proton Holdings Bhd. (Proton) terpaksa menanggung kerugian sejumlah AS$5.78 juta (RM20.4 juta) akibat kegagalan projek usaha sama dengan rakan kongsinya di China, Goldstar Heavy Industrial Co. Ltd. (Goldstar).

PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, jumlah kerugian tersebut merangkumi modal pusingan dalam syarikat usaha sama berkenaan.

Menurut beliau yang juga Menteri Kewangan, kegagalan projek tersebut adalah kerana Goldstar gagal memenuhi obligasi kontrak untuk memulakan aktiviti perniagaan dalam tempoh yang ditetapkan.

"Selain itu, Goldstar juga gagal memperoleh kelulusan daripada kerajaan China bagi membolehkan syarikat usaha sama mengeluarkan kenderaan penumpang di negara tersebut," katanya dalam jawapan bertulis terhadap soalan Lim Lip Eng (DAP-Segambut) pada sidang Dewan Rakyat di sini hari ini.

Najib berkata, kontrak usaha sama tersebut sebelum ini memperuntukkan bahawa jika berlaku pertikaian, ia haruslah dirujuk kepada timbang tara.

Justeru, katanya, Proton telah memulakan prosiding timbang tara terhadap Goldstar di Singapura selaras dengan perjanjian timbang tara pada 6 Julai 2007.

"Pada amnya, Proton mempunyai peluang yang tinggi untuk memenangi prosiding timbang tara itu berikutan tindakan Goldstar yang memulakan prosiding mahkamah di Mahkamah Rakyat di Dongguan City.

"Tindakan Goldstar itu jelas bertentangan dengan perjanjian timbang tara serta merupakan pelanggaran langsung peruntukan dalam perjanjian tersebut serta injunksi antisaman yang diperoleh daripada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) di Mahkamah Tinggi Singapura," jelas beliau.

utusan

No comments: