JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Friday, July 17, 2009

23,000 rumah RM3.7b belum terjual

Kira-kira 23,000 unit kediaman bernilai RM3.7 bilion yang telah siap dibina tetapi masih gagal dijual di seluruh negara sejak 10 tahun lalu.

Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) mendedahkan jumlah itu bagaimanapun kecil berbanding kira-kira 4.3 juta unit rumah yang siap dibina dan berjaya dijual sepanjang tempoh itu.

''Kebanyakan kediaman yang tidak dapat dijual adalah ekoran daripada krisis ekonomi pada 1998 dan bukannya kesan kegawatan ekonomi global pada masa ini,'' kata Ketua Pengarah JPPH, Datuk Abdullah Thalith Md. Thani (gambar).

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis perasmian taklimat penghantaran data dalam talian PRISM-NAPIC di Kompleks Kerajaan Persekutuan Sabah di sini hari ini.

Turut hadir, Pembantu Menteri Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Edward Yong Oui Fah dan Pengarah JPPH Sabah, Sautarwin Marto.

Abdullah Thalith berkata, daripada jumlah yang direkodkan itu, Johor mencatatkan jumlah tertinggi iaitu sebanyak 6,513 unit dengan nilai kira-kira RM1.17 bilion.

Katanya, ini diikuti Selangor, 3,827 unit dan Kedah sebanyak 2,619 unit.

Sementara itu, Oui Fah berkata, sehingga suku pertama tahun ini, nilai keseluruhan hartanah di Sabah yang tidak dapat dijual adalah RM542.94 juta.

''Pada suku pertama tahun ini, harta yang siap dibina tetapi tidak terjual adalah 2,590 unit kediaman, 323 unit kedai dan 29 bangunan industri.

''Di samping itu, terdapat juga harta yang dalam pembinaan yang masih belum terjual iaitu 1,741 unit kediaman dan 201 unit kedai,'' jelasnya.

utusan

No comments: