JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Friday, July 17, 2009

Sarawak ketinggalan


Sarawak masih ketinggalan dalam penanaman pokok karas dan pengeluaran gaharu walaupun industri itu mampu menjanjikan peluang lumayan kepada pengusaha.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Pembangunan Usahawan dan Bumiputera), Mohd. Naroden Majais berkata, setakat ini tidak ada ladang karas yang diusahakan secara komersial di Sarawak jika dibandingkan dengan Semenanjung.

Di Semenanjung, katanya, terdapat kira-kira 1,200 hektar ladang karas yang diusahakan oleh syarikat swasta, kerajaan dan individu.

''Sedangkan di Sarawak belum ada yang diusahakan secara komersial. Justeru kita perlu mengambil peluang dengan menceburi ladang tanaman karas bagi menjana pertumbuhan ekonomi," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Penanaman Karas dan Pengeluaran Gaharu di sini kelmarin.

Naroden berkata, terdapat 15 spesies pokok karas yang boleh menghasilkan gaharu termasuk lima spesies di Malaysia.

''Setakat ini Malaysia merupakan negara pembekal ketiga karas terbesar selepas Vietnam dan Indonesia dengan kuota pengeluaran sebanyak 35 peratus.

''Melihat kepada faktor ini, saya yakin tanaman karas ini amat berpotensi untuk dikembangkan di Sarawak memandangkan kita mempunyai tanah yang luas selain faktor cuaca yang sesuai untuk tanaman karas," katanya.

Tanpa memberitahu lokasi yang berpotensi dimajukan sebagai ladang karas, Naroden berkata tanaman itu sesuai ditanam di tanah rata dan berbukit seperti tanaman pokok getah.

''Pokok karas boleh ditanam di mana-mana kawasan yang sesuai dengan pokok getah, malah belakang rumah pun boleh ditanam dengan pokok itu," jelas beliau.

utusan

No comments: