JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Friday, July 17, 2009

Halal: Peserta bumiputera masih kecil


Penglibatan bumiputera dalam industri halal negara masih rendah meskipun Malaysia dikenali sebagai pusat halal terkemuka dunia.

Naib Presiden Dewan Perniagaan Islam Malaysia (DPIM), Tan Sri Muhammad Ali Hashim berkata, industri itu kini masih dipelopori oleh bukan bumiputera selain syarikat-syarikat asing.

"Lebih 80 peratus produk halal yang digunakan oleh umat Islam masih dibekalkan oleh bukan bumiputera dan syarikat-syarikat asing.

"Kita perlu fikirkan strategi untuk syarikat-syarikat milik umat Islam di negara ini berperanan menjadi pembekal produk halal. Namun, saya lihat sudah ada minat tinggi syarikat bumiputera dalam industri ini," katanya.

Beliau berkata demikian selepas membentangkan kertas kerja pada Seminar Makanan Halal (HaFoS'09) di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dekat sini hari ini.

Muhammad Ali yang juga Pengerusi QSR Brand Bhd. turut mencadangkan perlunya kerjasama pintar antara pihak berwajib dalam memastikan sijil pengeluaran produk dan perkhidmatan halal dapat diselaraskan.

utusan

No comments: